זזים בבטן של אמא: איך לגרום לעובר לזוז, ואיפה מרגישים תנועות עובר – המדריך המלא

התחושה הקסומה הזו, פלא הבריאה ממש, של תנועות העובר ברחם, היא התחושה הנעימה ביותר בתקופת ההריון. התנועות מסייעות לנו לדעת שהתינוק בריא, שלם ורגוע. איך עוקבים אחר התנועות, ומתי צריך ללכת להיבדק?

אין תחושה יותר נעימה בזמן ההריון, מזו של תנועות העובר ברחם. זוהי הרגשה מדהימה, לחוש בפועל ממש את החיים שנוצרים בתוך הגוף, את פלא הבריאה המיוחד הזה. אך התנועות גם מבשרות שלב חדש לדאגה בהריון: האם העובר זז מספיק? איך יודעים כמה זה מספיק? ומתי צריך ללכת להיבדק? קבלי מדריך מפורט שיעזור לך לאורך כל ההריון.

תנועות עובר – מתי מרגישים?
לרוב, תנועות העובר מתחילות להיות מורגשות בין שבוע 16 לשבוע 24 של ההריון. לרוב, בהריון ראשון מרגישים את התנועות בשבועות מאוחרים יחסית, בעוד שבהריונות מתקדמים נוטים להרגיש אותן מוקדם יותר. בנוסף, נשים עם שליה קדמית לרוב חשות את התנועות בשלב מאוחר יותר מנשים שיש להן שליה אחורית. בכל אופן, עד שבוע 24 נורמלי לחלוטין שלא לחוש תנועות. התנועות הראשונות הן מועטות, ובהדרגה הן הולכות ומתרבות, הולכות ומתחזקות.

האולטרסאונד המפתיע: העובר מחא כפיים. צפו

מה מרגישים כשהעובר זז?
נשים מתארות את התחושה של תנועות העובר בדרכים רבות ויצירתיות: כמו פרפר בתוך הבטן, כמו דג ששוחה בפנים, כמו התפוצצות של בועה. אלו הן התחושות בשבועות הראשונים, כאשר העובר עדיין קטן, והתנועות מורגשות באופן חלקי בלבד. ככל שההריון מתקדם, העובר גדל, והתנועות שלו נעשות ברורות וחזקות. במרבית המקרים, החל משבוע 28 כבר ניתן לחוש בתנועות ברורות, ואף בבעיטות מכוונות היטב לאזורים רגישים – לפעמים זה אפילו קצת כואב, אבל בהחלט שווה.

מעקב אחר תנועות העובר

החל משבוע 27, הרופאים ממליצים לעקוב אחר תנועות העובר. המעקב מסייע לך להיות בטוחה שהעובר בריא ושלם בתוך הרחם, ושהוא מרגיש שם טוב. אפשר לבצע את המעקב גם קודם, החל משבוע 25.

איך מבצעים את מעקב התנועות? חשוב לבצע מעקב 3 פעמים ביום. רצוי לאכול משהו, ולשכב על צד שמאל – האכילה וגם השכיבה בתנוחה זו מעוררות את העובר ל"פעולה". כעת, יש לספור את התנועות המורגשות. צריכות להיות לכל הפחות 3 תנועות ברורות של העובר בתוך 20 דקות, או 5 תנועות בשעה. אם הרגשת 3 תנועות – הכל בסדר, ואת יכולה לקום ולהמשיך בענייניך. עם זאת, כדאי מאד לעקוב גם במהלך היום, ולשים לב לדפוסים קבועים של התנועות. אם יש לפתע שינוי משמעותי בתנועות – בתדירות, בסוג התנועות וכדומה – מומלץ להתייעץ עם רופא.

ואם לא הרגשתי תנועות?
אם לא הרגשת מספיק תנועות במהלך המעקב, נסי לעורר את העובר לתזוזה:

אכלי דבר מה מתוק – הסוכר עובר דרך השיליה אל העובר, מעיר אותו ומעודד אותו לזוז.

נשמי נשימות עמוקות – החמצן נכנס גם הוא אל השליה ומעיר את העובר לתנועה. מומלץ לנשום עמוק, מן האף ולכיוון הבטן, באופן איטי. גם נשימות יוגה יכולות לסייע: לוקחים נשימה עמוקה, מכווצים את שרירי האגן ונושפים את האוויר באיטיות דרך האף.

אם ה"טריקים" האלה לא עוזרים, ועדיין אין תנועות, עדיין אין סיבה לדאגה. המתיני שעה וחצי, בה תמשיכי בעיסוקייך הרגילים, ולאחר מכן חזרי שוב על המעקב. אם גם בבדיקה השניה לא הרגשת תנועות, פני מיד למיון או למוקד חירום על מנת להיבדק.

גם במהלך הלידה עצמה חשוב לעקוב אחר תנועות העובר, בין אם את מחוברת למוניטור ובין אם לא. ודאי שאת חשה את תנועות העובר גם במהלך הצירים, ואם אינך חשה אותן – השתמשי באותן המלצות כדי לעורר אותו לתזוזה.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר

אולי תאהבי גם את זה

אנחנו כאן לעזור לך!.

בצורה הכי נעימה

דילוג לתוכן