עושים סדר בבדיקות ההריון: מה כדאי לבצע, ומה מיותר?

סקר גנטי, שקיפות עורפית, סיסי שליה, דיקור מי שפיר, סקירת מערכות: בדיקות הריון רבות מוצעות לנשים בהריון, חלקן במימון קופות החולים וחלקן במכונים פרטיים. שפע הבדיקות מבלבל מאד. מה באמת צריך לבצע, מתי מבצעים ואיך?

הרבה מאד בדיקות מוצעות לנשים בהריון במהלך הריונן. חלק מן הבדיקות ממומנות על ידי קופות החולים וניתנות לנשים כחלק מן השירות של הקופה, ואילו בדיקות אחרות נעשות באופן פרטי בלבד. חלק מן הבדיקות חשובות מאד על מנת לעקוב אחר ההריון ולהגן על האישה ועל העובר כאחד, ואילו אחרות אינו נחוצות ממש, ולעיתים אפילו מיותרות. הרופאים, מצידם, במרבית המקרים, ממליצים על כל הבדיקות הקיימות. אבל אלו בדיקות נחוצות באמת, מתי כדי לבצע אותן ואיך? ערכנו עבורכם סקירה של כל הבדיקות המוצעות לנשים בהריון, על הפרטים הטכניים שלהן, היעילות שלהן והחשיבות שלהן. הסקירה הזו אינה כוללת את הבדיקות הבסיסיות וההכרחיות שניתנות על ידי כל קופות החולים לכל אישה הרה, כמו בדיקות דם ושתן, בדיקת העמסת סוכר ואולטרסאונד ראשון.

לפני ההריון: בדיקות סקר גנטי

משרד הבריאות ממליץ לכל זוג לבצע בדיקה גנטית לגילוי של נשאות למחלת הטיי זקס, שהיא מחלה תורשתית. במקרה שבו שני ההורים נשאים, העובר עלול לחלות בטיי זקס, מה שגורם לפיגור שכלי, לעיוורון ולעיתים אפילו למוות. את הבדיקה זו מומלץ מאד לבצע עוד לפני ההריון, על מנת להימנע מלכתחילה מלהביא לעולם ילד הסובל ממחלה קשה זו. קופות החולים מאפשרות את ביצוע הבדיקה גם בשליש הראשון של ההריון. מלבד הבדיקה הזו, קיימות עוד כ-20 בדיקות גנטיות, אשר מאפשרות זיהוי של נשאות למגוון מחלות חמורות, כמו איקס שביר, תלסמיה, קנוואן, דיסאוטונומיה משפחתית, CF ועוד. בדיקות אלה אינן מכוסות לגמרי על ידי קופות החולים, אך ניתן לקבל אותן בהנחה משמעותית. מחירה של בדיקה גנטית אחת, ללא כיסוי ביטוחי, הוא כ-400 ₪.

במהלך ההריון: בדיקת שקיפות עורפית

בין השבועות 11-14 להריון, ניתן לבצע בדיקת שקיפות עורפית. זוהי בדיקה אשר נעשית באמצעות אטרסאונד, ונועדה להעריך את הסיכון של העובר להיוולד עם תסמונת דאון. הבדיקה, למעשה, בודקת את עובי העורף של העובר, כאשר ככל שהעורף עבה יותר, כך עולה הסיכון לתסמונת דאון. בסמוך לבדיקת השקיפות העורפית מבצעים גם בדיקת דם המכונה סקר ביוכימי, אשר מעלה את הדיוק של הבדיקה מ-70% לכ-80%. בדיקה זו מכוסה באופן חלקי על ידי קופות החולים בביטוחים המשלמים. מחירה ללא ביטוח עומד על כ-1000 ₪. חשוב לדעת שבדיקת שקיפות עורפית היא בדיקה שאינה פולשנית, ואינה גורמת לנזק לאם או לעובר. מצד שני, מדובר בבדיקת סקר, שתוצאותיו אינן מדויקות כלל. גם במקרה שבו יתגלה חשד לתסמונת דאון, במקרים רבים החשד יתברר כלא כלום, לאחר שהאישה תופנה לבדיקות נוספות על מנת לוודא את הממצאים.

בדיקת סיסי שליה

בדיקת סיסי שליה ממומנת על ידי קופות החולים, רק לנשים שמעל גיל 35, או לנשים שעברו בדיקת שקיפות עורפית שהצביעה על סיכון מוגבר לתסמונת דאון. נשים אחרות יכולות לבצע את הבדיקה במכונים פרטיים, בעלות של כ-3500 ₪. הבדיקה נעשית בשתי שיטות: באמצעות החדרה של מחט אל דופן הבטן או בהחדרה של מלקחיים קטנים אל הנרתיק, כאשר המטרה היא לשאוב דגימה זעירה של רקמה מתוך השליה. הבדיקה מבוצעת רחל מהשבוע ה-10 להריון, והיא נועדה לזהות תסמונת דאון אצל העובר. חשוב לציין שמדובר בבדיקה פולשנית, ויש בה סיכון של כ0.5-1% להפלה.

דיקור מי שפיר

בדיקת מי שפיר ממומנת גם היא על ידי קופות החולים רק לנשים מעל גיל 35, או כאלה עם סיכון מוגבר לתסמונת דאון על פי בדיקת השקיפות העורפית. בבדיקה זו, מוחדרת מחט אל הרחם דרך דופן הבטן, במטרה לשאוב כמות קטנה של מי השפיר. בדיקת מי שפיר נותנת תוצאות מהימנות יותר מכל בדיקה אחרת, והיא מגלה תסמונת דאון, כמו גם מספר רב של ליקויים כרומוזומאליים אחרים. את הבדיקה ניתן לבצע בין השבועות 16-20 להריון. במכונים הפרטיים ניתן לבצע את הבדיקה בעלות של כ-3500 ₪, ובמקרים מסוימים ניתן לקבל על הסכום החזר חלקי מקופת החולים, בביטוח המשלים. גם כאן, מדובר בבדיקה פולשנית אשר יוצרת סיכון של כ0.5-1% להפלה. יש לציין, כי מרבית המומים אשר מתגלים בבדיקת מי שפיר אינם ניתנים לתיקון בזמן ההריון או לאחריו. לכן נשים רבות, אשר אינן מתכוונות להפסיק את ההריון בכל מקרה, מוותרות על הבדיקה הזו, כמו גם על בדיקת סיסי שליה.

סקירת מערכות

סקירת מערכות היא בדיקת אולטרסאונד מורחבת, בטנית או וגינאלית, אשר סוקרת את כל אבריו של העובר. ניתן לבצע שתי סקירות של העובר במהלך ההריון. הסקירה המוקדמת נעשית בין השבועות ה13-17 להריון, והסקירה המורחבת נעשית בין השבועות ה19-23 להריון. הסקירה נועדה לזהות בעיות בהתפתחות העובר, מומים מסוימים ובעיות אחרות. קופות החולים מממנות רק אחת מן הסקירות, ומרבית הנשים בוחרות לבצע את הסקירה המאוחרת יותר, בה ניתן לראות חלקים רבים יותר של גוף העובר, ולזהות בעיות בצורה מדויקת יותר. חשוב לציין שבעיות רבות שמתגלות בבדיקת אולטרסאונד ניתנות לטיפול. לעיתים, התינוק מופנה לטיפול מתאים מיד עם הלידה, ולעיתים ניתן אף לטפל בבעיה עוד בזמן ההריון. מי שמעוניינת לבצע את שתי הסקירות, יכולה לבצע אותן במכונים פרטיים, בעלות של 1800-2200 ₪ לבדיקה.

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו. לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהבי גם את זה

אנחנו כאן לעזור לך!.

בצורה הכי נעימה

דילוג לתוכן