בדיקת מי שפיר – מהם הסיכונים?

בדיקת מי שפיר היא בדיקה פופולארית מאד לגילוי מומים אצל עוברים. היא מהימנה, ותוצאותיה מדויקות יותר מכל בדיקה אחרת. אך למרות זאת, מדובר בבדיקה שבה כרוכים סיכונים לא מעטים. האם כדאי לבצע את הבדיקה למרות הסיכונים? ומהם, בכלל הסיכונים?

האם לבצע בדיקת מי שפיר? נשים רבות מוצאות עצמן תוהות ומתלבטות בנושא במהלך ההריון. מצד אחד, הבדיקה מדויקת מאד, ונותנת מידע מהימן. מצד שני, היא פולשנית, ויש בה סיכונים. מה עושים? קודם כל, לומדים את הנתונים.

עדותו של פרופ’ גוסטבו מלינגר – על היד הקלה על ההדק בביצוע הפלות בארץ. צפו

ישנם 3 סיכונים עיקריים שנלווים לדיקור מי שפיר: זיהום קרומים, דליפת מי שפיר ופגיעה בעובר עצמו.

 

זיהום קרומים

בדיקת מי שפיר, אמנם, מתבצעת באופן סטרילי לחלוטין. אך למרות זאת, עצם העובדה כי מדובר במחט אשר חודרת ישירות אל שק מי השפיר, קיים סיכון שקרומי מי השפיר יזדהמו כתוצאה מהבדיקה. מי השפיר צריכים להיות סטריליים, על מנת להגן על התינוק. אם נוצר זיהום, אין שום אפשרות, נכון להיום, לטפל בו – אין טיפול אנטיביוטי אשר יעיל לזיהום כזה. במקרה של זיהום כזה, ישנו חשש משמעותי לפגיעה לא רק בעובר, אלא ברחם עצמו. אם הרחם אכן נפגע – אין ברירה אלא לכרות אותו. לכן, במקרה שבו קרום מי השפיר מזדהם, יש צורך לבצע הפסקה של ההריון.

דליפת מי שפיר

המחט אשר מוחדרת אל הבטן יוצרת נקב זעיר מאד בשק מי השפיר. לרוב, הנקב הזה מתאחה בתוך יום או יומיים. אך במקרים מסוימים, הדליפה של מי השפיר מן הנקב שנוצר, נמשכת, מה שגורם להתמעטות של מי השפיר, ובסופו של דבר, להפלה. ניתן לזהות דליפה של מי שפיר באמצעות פדים דיאגנוסטיים, אשר מזהים הפרשה של מי שפיר. אם ישנה הפרשה כזו, חובה לפנות למיון בהקדם האפשרי, על מנת לנסות להציל את ההריון.

 

פגיעה בעובר

המחט שמוכנסת לעובר יכולה, באופן תיאורטי, לפגוע בעובר. מדובר בסיכון מזערי ביותר, משום שבדיקת מי השפיר נעשית באמצעות אולטרסאונד צמוד, כך שהרופא יכול לראות בדיוק לאן מגיעה המחט. עם זאת, מדובר בסיכון קיים, גם אם נדיר.

על פי המחקרים, הסיכון הכולל להפלה לאחר בדיקת דיקור מי שפיר הוא סיכון של 0.5%, כלומר 1 מכל 200 הריונות יסתיים בהפלה לאחר הבדיקה.

לפני שמבצעים בדיקת מי שפיר, כדאי גם לשקול ולבדוק מהי, בעצם, הסיבה שבשבילה מבצעים את הבדיקה. מרבית המומים שעלולים להתגלות בבדיקה אינם מומים שניתן לתקן במהלך ההריון או לאחר הלידה (בניגוד לבדיקות אחרות, בהן ניתן לעיתים לזהות מומים בני תיקון ולהחליט בשלב מוקדם על צורת הטיפול המתאימה). כך שיש גם לשקול מה תועיל הידיעה על בעיה כזו או אחרת לפני הלידה.

מתלבטים? רוצים להתייעץ? מחלקת אמ"א תשמח לשמוע מכם. בשמחות תמיד. לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il  

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהבי גם את זה

אנחנו כאן לעזור לך!.

בצורה הכי נעימה

דילוג לתוכן