בדיקת מי שפיר: מזהה פגמים או מייצרת אותם?

נשים רבות עומדות תחת לחץ אדיר מהרופא לבצע את כל הבדיקות האפשריות בהריון, ולהוסיף עליהם, גם כשהבדיקה אינה חיונית ואפילו יכולה לסכן הריון בריא מחלקת אמ"א

סיפורה של ש' הוא אחד מיני רבים המעלים שאלות לגבי הסיכונים של אחת הבדיקות השכיחות של ההיריון, בדיקה שמוגדרת כשגרתית אבל זו בדיקה פולשנית, המתערבת במהלך ההריון ובעלת סיכון גבוה לפגיעה בעובר, ללידה מוקדמת או הפלה – הפסקת ההריון.

ש' היא אם לילדה שנולדה בחודש 6 ושרדה בנס. הלידה המוקדמת לא עברה בשלום: לאחר הלידה הילדה הזדקקה לתשעה ניתוחים מסובכים על מנת לשרוד. היום, כשהיא בת קרוב לשנתיים, היא עדיין מתמודדת עם בעיות מוטוריות וקשיי ראיה. לבת השנתיים הייתה אחות תאומה, אבל למרבה הצער, אחותה לא שרדה.

ש' מספרת: "לא חשבי ולא תכננתי לעשות את הבדיקה. הלב וההרגשה שלי אמרו לי – אל תעשי טעות ! יש לך הריון תקין ותאומות בריאות לחלוטין בבטן !" אבל הרופא הסביר ושכנע, כאילו שזה חוק לחיים וחזר וטען שאם לא עכשיו אז אי מתי ?, שהסיכונים זניחים סטטיסטית, שנשים רבות עושות זאת, את צריכה את זה בגלל הגיל ושעלולים להיות סיכונים – נכנעתי, פחדתי – מה כולם יגידו אם תוולד לי ילדה עם תסמונת ? לא עדיף להיות בטוחים ?

כל זה שטות אחת גדולה. הרי יש כל כך הרבה סיכונים בהריון ובדיקת מי שפיר לא שוללת את רובם, לאומת זאת, כל כך הרבה ילדים בריאים נולדים מבלי שאמהותיהם עשו את הבדיקה –ומאוד יתכן, בזכות שלא עשו את הבדיקה.

הבדיקה עצמה עברה ממש בסדר. בסך הכל שני דיקורים, אחד לכל ילדה, וזה אפילו לא כאב. התוצאות היו כמו שידעתי שיהיו: יש לי שתי תינוקות בריאות. אבל חודש אחרי, בחודש 6, התחילה ירידת מים והבנתי שעשיתי את טעות חיי. בבית החולים הצליחו לעצור את ההפלה למשך שבועיים, מה שאפשר לי לידה מוקדמת. בבית חוליים הסבירו לי שכנראה חדר טיפת דם למי השפיר. מספיק טיפת דם אחת בלבד. הגוף מבחין שיש גוף זר, ומתחיל בתהליך של הפלה טבעית. אנחנו כל הזמן מנסים להתחכם כנגד הטבע, אבל הטבע מנצח בסופו של דבר. תמיד.

באורך נס לא נשארתי עם ידיים ריקות. תאומה אחת שרדה, ילדה מקסימה וחכמה. אבל הכל היה יכול להיגמר עוד יותר רע. לא הזהירו אותנו על הסיכונים האפשריים, לא אמרו שבדיקת מי שפיר יכול לגרום להפלה או לידה מוקדמת אפילו חודש אחרי הבדיקה. אני יודעת שאני לא היחידה שככה קרה לה. רוב הנשים המפילות את עובריהן בעקבות בדיקת מי שפיר, או יולדות פגים, לא חוזרות להודיע על כך לרופא שעשה את הבדיקה. הן לא נכנסות לסטטיסטיקה בכלל. אבל הסיכון אמיתי וקיים – זה ברור ובדוק.

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו. לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהבי גם את זה

אנחנו כאן לעזור לך!.

בצורה הכי נעימה

דילוג לתוכן