האם בקרוב ישולבו רב ולהבדיל קאדי מוסלמי בוועדה להפסקת היריון?

ההחלטה על הפלה איננה מתבצעת סתם כך. זהו אחד הצמתים הרגישים בחייה של האישה לפני עמדה מול הוועדה, בהכרעה שתגזור לחיים או למוות על העובר בבטנה. הקלות והפזיזות המאפיינות את הכרעות הוועדה מובילות ליוזמת חוק חדשה - לצמצם את כמות ההפלות המבוצעות במדינה וכמו כן לשלב איש דת בין חברי הוועדה מיכל בוני

דיון שנערך בוועדת הכנסת לקידום מעמד האישה הביא לסערה ציבורית. הכל בשל שתי הצעות נפרדות שהוגשו על ידי שני חברי כנסת: יהודה גליק ממפלגת הליכוד וחאג' יחיא מן הרשימה המשותפת. שניהם רואים כצורך חשוב לשלב איש דת בתוך הוועדות המחליטות על הפסקת היריון.

כיום חייבים להיות בכל וועדה שלושה אנשים בלבד: גניקולוג, רופא מקצועי ועו"ס. כאשר לפחות אחד מהם מחויב להיות אישה.

ח"כ יהודה גליק מסביר את הצורך לשלב איש דת, "בנוסף לדרג המקצועי חשוב שתהיה נוכחות של איש דת על פי דתה של המבקשת להפיל".

ח"כ חאג' יחיא מביע דאגה מהשיעור העולה של המבקשות להפיל ממוצא ערבי: "מסתמנת מגמת עלייה בקרב נשים ממוצא מוסלמי, דרוזי או ערבי-נוצרי אשר מגישות בקשה להפסקת ההיריון. כאשר דווקא אצל נשים יהודית יש מגמת ירידה".

ח"כ גליק מתאר שח"כ ח'אג' יחיא יצר עמו קשר והראה לו את הנתונים של ההפלות אצל נשים מהמגזר הערבי. הוא שכנע את גליק בכך שחשוב לצרף איש דת לוועדות להפסקת היריון וביקש ממנו שיגיש מקבילה לצירוף רב כאשר מדובר על אישה יהודייה.

ריבוי ההפלות בתקופה האחרונה מדאיג, לפי דברי גליק. לדעתו גם מצד הנשים יש רצון שתהיה נוכחות של איש דת שיביע את העמדה הדתית. הוא מסביר שדווקא נוכחות של איש דת עשויה להוות גורם מקל על הנשים בביצוע הפלה. ואם ההפלה אכן מותרת לפי דתה של האישה ראוי שאיש דת יסביר זאת, כך האישה תחוש שהיא מקבלת גיבוי דתי.

גליק מודה שמטרתו היא למנוע הפלות כאשר אין בהן חובת המציאות. לטענתו אין לראות בהפלה דבר של מה בכך. ואם נראה שהיד מדי קלה על ההדק והוועדות מאשרות כמעט כל בקשה יש מקום להגביל זאת.

על פי ח"כ חאג' יחיא, לפי האיסלאם, אם גיל ההיריון הוא מעל 120 ימים זו נחשבת הריגה.

ח"כ חאג' יחיא מאשר כי הדיון המהיר שהתגייס אליו גם ח"כ גליק הוא רק הצעד הראשון בתקווה לחקיקה בהקדם בנושא.

אבל מול יוזמתם של שני חברי הכנסת האלו עומדת מנגד, באופן לא מפתיע, חברת כנסת ממפלגת יש עתיד, עליזה לביא. בניגוד אליהם היא דווקא מגבשת הצעת חוק לכיוון הנגדי. הקלת התנאים לאישור ההפלה בוועדות של הפסקת היריון בשלבים המוקדמים של ההיריון.

על פי הצעתה של ח"כ לביא רק מהשבוע ה-24 יהיה צורך באישור הוועדה ושיקול הדעת שלה יהיה מצומצם יותר.

לביא שוללת את הצעת החוק החדשה של יחיא וגליק וטוענת שכבר כיום המצב החוקתי רומס את 'הזכות היסודית של האישה להחליט על גופה', כלשונה. היא נדהמת מכך שחברי הכנסת יחיא וגליק מוסיפים 'חטא על פשע', כדבריה, ברצונם לצרף איש דת לוועדה. לביא תמהה 'כיצד שני חברי כנסת ממין גברי, אשר אינם מסוגלים להבין את המשמעות של היריון לא רצוי, רוצים להביא להחמרות נוספות בחוק הקיים'.

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו.

לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקת הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il  

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהבי גם את זה

אנחנו כאן לעזור לך!.

בצורה הכי נעימה

דילוג לתוכן