הניתוח שהציל את חיי התינוקת ברחם אמה

הניתוח החדשני שבזכותו ניצלו חיי העוברה עוד ברחם אמה לפני כמספר שבועות נולדה במזל טוב תינוקת שחייה ניצלו הודות לניתוח מורכב ונדיר אשר עברה עוד בהיותה עוברה ברחם אמה. "לעולם אל תרימו ידיים ואל תוותרו. דרשו תמיד חוות דעת נוספת"! מבקשים ההורים הנרגשים. מאת - מירי סיעתי

מדובר במקרה שהתרחש לפני כשש שנים. אלינור ודודי לוי, שכבר אז היו הורים לשלושה ילדים, נתבשרו שאחת מן התאומות שברחם אינה מתפתחת באופן תקין. אותם הרופאים גם הסבירו להורים, שעל אף שהתאומה השנייה בריאה לחלוטין- אין כל אפשרות להציל את ההיריון ואין מנוס מביצוע הפלה. אלינור מספרת: "הרופאים אמרו לי שהם מכניסים אותי מיד לתהליך של הפסקת הריון, ובזאת הם מסיימים את הסאגה הזו. היינו בהלם מוחלט".

 הרופאים: "אין מנוס מהפלה!"

במקרה הספציפי הראו בדיקות האולטרסאונד שישנן שתי התאומות ברחם, כשהאחת נמצאת על סף מוות ומבלי שניתן להציל אותה מבחינה רפואית, בעוד שהתאומה האחרת גדולה, בריאה ומתפתחת כראוי. עם זאת, היות ומדובר בתאומות זהות, אזי חבלי הטבור של שתי העוברות מחוברים אל אותה השליה, ומשמעות הדבר היא שלשתיהן מחזור דם משותף, ולכשיגיע השלב שבו תמות התאומה שאיננה מתפתחת כראוי, צפוי לתאומה הבריאה גורל זהה, ועל כן- אין מנוס מהפלה.

אלינור לוי מספרת: "כמה ימים לאחר מכן, צפינו במקרה בכתבה בערוץ 2, כשלפתע הבנו שבבית החולים הדסה בירושלים נמצא רופא בשם ד"ר יובל גיאלצ'ינסקי המטפל בדיוק בבעיות מהסוג הזה". הכתבה בה צפתה אלינור שודרה בחודש ינואר בערוץ 2, ותיארה את סיפורו של תינוק אשר סבל ממום קשה עוד בהיותו עובר ברחם. גם בנסיבות ההן המליצו הרופאים על ביצוע הפלה, אך הוא ניצל ברגע האחרון הודות לניתוח נדיר שנערך על ידי ד"ר גיאלצ'ינסקי עוד בהיותו בתוך הרחם.

 "המתינו עם ההפלה. אני אנסה להציל את העוברה הבריאה"

אלינור ודודי לוי שהבינו שמדובר במקרה דומה, מיהרו ליצור קשר עם ד"ר גיאלצ'ינסקי שאמר להם בנימה נחרצת: "המתינו עם ההפלה. אני אנסה להציל את העוברה הבריאה". כשנפגשו ההורים עם ד"ר גיאלצ'ינסקי, שהנו מומחה לרפואת עובר בביה"ח הדסה עין כרם, הוא הסביר להם שהניתוח דורש ניתוק של מחזור הדם בין התאומות באופן המנתק את ביניהן, ושזו הפעם הראשונה בישראל שניתוח מסוג זה עומד להתבצע.

הניתוח תועד בזמן אמת באמצעות מצלמה מיוחדת שאליה מחובר פנס קטנטן. במהלך הניתוח ניתן היה להבחין בבירור בעוברה בריאה וגדולה יותר, כשמעליה ממוקמת התאומה הבלתי מפותחת, כששתיהן מחוברות לשליה אחת. בנסיבות מסוג זה יש לנתק בדחיפות בין העוברים, זאת בטרם ייווצר מצב שבו גם העובר הבריא ייפגע. ד"ר גיאלצ'ינסקי מסביר: "בניתוח צרבנו, למעשה, את כול כלי הדם המשותפים, וברגע שעשינו זאת, ניתקנו ביניהן את מחזורי הדם".

אל תוותרו ובקשו תמיד חוות דעת נוספת!

ד"ר יובל גיאלצ'ינסקי הנו כיום המומחה היחידי בישראל אשר יודע לערוך ניתוחים מסוג זה בעוברים בתוך הרחם, שגודלם אינו עולה על שישה עד שבעה סנטימטרים. בכל רחבי העולם קיימים לא יותר מעשרה בתי חולים שבהם נערכים ניתוחים כאלו ובית החולים הדסה הוא אחד מהם. המסר של אלינור ודודי לוי הוא אחד וברור: "זה מאוד קל לגשת להפסקת היריון. רופאים עלולים לפעול מקלות דעת או מחוסר ידע ולהמליץ נחרצות על הפסקת היריון. אל תוותרו ובקשו תמיד חוות דעת נוספת".

מתלבטים? רוצים להתייעץ? מחלקת אמ"א תשמח לשמוע מכם. בשמחות תמיד. לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il  

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר

אולי תאהבי גם את זה

הנס הפרטי של ליאל

"צריך לפרסם את הפעילות של מחלקת אמ"א של ארגון 'הידברות'. זה מפעל חסד שמציל חיים וחשוב שיכירו אותו וייעזרו בו. לדעתי, צריך שכל מי שהיה במצב שלי ושל אישתי, ידע, שפנייה ל'אמ"א'  משנה את החיים!

קרא עוד »

אנחנו כאן לעזור לך!.

בצורה הכי נעימה

דילוג לתוכן