הפסקת הריון: הסיבוכים שצריך להכיר

נשים רבות חושבות שתוכלנה לבצע הפסקת הריון בהליך פשוט וללא השלכות. אך לביצוע של הפלה יזומה ישנם סיכונים רבים, פיזיים ונפשיים. מאת - דבי רייכמן

לא מעט נשים פונות אל ועדה להפסקת הריון בשבועות הראשונים של ההריון, בבקשה לבצע הספקת הריון יזומה. במרבית המקרים, הוועדה מאשרת את הבקשה.

איך עושים הפלה ביתית? במקרים מסוימים, בעיקר כאשר ההפלה נעשית בשבועות הראשונים ממש של ההריון, כמו הפלה בחודש הראשון, מבצעים אותה באמצעות כדור להפלה – כלומר שימוש בתרופה בשם ציטוטק, אשר גורמת לכיווץ של הרחם ולפליטה של ההריון מתוכו. אולם לא תמיד ניתן לבצע את ההפלה בצורה כזו, ולעיתים התרופה ניתנת אך אינה פועלת במאה אחוזים. במקרים כאלה, ובמקרים נוספים אחרים, מבצעים גרידה.

איך עושים הפלה באמצעות גרידה?

אם ההפלה נעשית בשליש הראשון של ההריון, הגרידה היא למעשה שאיבה של תוכן הרחם. הרופא שמבצע את הגרידה מרחיב את צוואר הרחם ומשתמש בצינורית מתאימה על מנת לשאוב את התוכן. אם ההפלה נעשית בשלב מתקדם יותר של ההריון, כבר אין אפשרות לשאוב את תוכן הרחם, ואז משתמשים במכשור מיוחד שמאפשר תפיסה של העובר ושק ההריון והוצאה שלהם.

ההשלכות הפיזיות

נשים רבות חושבות שברגע שקבלו את האישור מן הוועדה ופנו לביצוע הפסקת ההריון – הן סיימו עם החלק ה"קשה" של העניין. אך האמת היא, שלהפלה בכלל, ולגרידה בפרט, ישנן השלכות משמעותיות, וגם סיכונים לא מעטים. מבחינה פיזית, לאחר גרידה האישה נשארת בבית החולים להשגחה למשך מספר שעות. לאחר השחרור, עליה ליטול אנטיביוטיקה, על מנת למנוע זיהומים. נשים רבות סובלות מבחילות ומהקאות לאחר הגרידה, כתוצאה מההרדמה, וכן מכאבי בטן ומדימומים שעלולים להימשך מספר ימים ועד שבועיים. ככל שהגרידה נעשית בשלב מתקדם יותר של ההריון, שיעור הסיבוכים שלה עולה, וכולל שאריות של ההריון שנותרות ברחם ודורשות ריקון נוסף; זיהום ברחם, אשר מתבטא בכאבי בטן ובחום גבוה, ודורש טיפול אנטיביוטי; ניקוב של דופן הרחם במהלך הגרידה, אשר דורש לעיתים מנוחה והשגחה בלבד, אך במקרים מורכבים יותר עלול לדרוש ניתוח לתיקון החור; וקושי להיכנס להריון בעתיד. קושי כזה אמנם אינו שכיח – אך הוא קיים, במיוחד אם היו סיבוכים במהלך הגרידה. לאחר גרידה אורך זמן עד שהגוף חוזר לתפקוד מלא – זמן שנע בדרך כלל בין שבוע ל-6 שבועות.

ההשלכות הנפשיות

לא רק השלכות פיזיות יש להפלה. הפסקת הריון בכל צורה שהיא, בין אם היא טבעית ובעיקר אם היא יזומה, גוררת גם השלכות נפשיות. נשים רבות חוות דיכאון, שהוא תופעה נפוצה יותר לאחר הפלה מאשר לאחר לידה. כמו כן, נשים רבות חשות עצב עמוק על האובדן, תחושות של אשמה ובושה על מה שנעשה, וגם תופעות של חרדה ברמות שונות.

אל תעברי את הסבל הזה. אם את שוקלת הפלה, מחלקת אמ"א של הידברות יכולה לעזור לך.

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים? אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו.

לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקת הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מיילkalina@htv.co.il

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהבי גם את זה

אנחנו כאן לעזור לך!.

בצורה הכי נעימה

דילוג לתוכן