הריון תאומים: ברכה וגם אתגר

כל מה שרציתם לדעת על הריון תאומים: עד כמה הוא שכיח? עד כמה הוא מסוכן? מה עושים בהריון כזה? ומתי רואים את הברכה?

טכנאית האולטרסאונד מביטה בכם: מזל טוב, יש לכם תאומים! התגובה שלכם אמביוולנטית: מצד אחד, שמחה והתלהבות, במיוחד אם מדובר בהריון שחיכיתם לו זה זמן רב. מצד שני, חשש, דאגה ולחץ. מהו הריון תאומים, ומה צריך לדעת עליו?

לידת תאומים מתרחשת אחת ל-80 לידות בערך. הריונות מרובי עוברים מעבר לתאומים קיימים בשכיחות נמוכה יותר: שלישיות נולדות אחת לכל 6400 לידות, ורביעיות – אחת לכל 512,000 לידות. בשנים האחרונות חל גידול בשכיחות של הריונות מרובי עוברים, בעיקר בגלל ההתפתחות והריבוי של השימוש בתרופות פוריות, אשר מעודדות התפתחות של זקיקים בשחלות.

הריון תאומים יכול להיות הריון מונוזיגוטי, כלומר הריון שבו ביצית אחת התחלקה לשניים, מה שיוצר שני עוברים בעלי מטען גנטי זהה (תאומים זהים), או לחילופין הריון דיזיגוטי, שבו הופרו בו זמנית שתי ביציות על ידי שני זרעונים. המשמעות היא שלכל אחד מן התאומים יהיה מטען גנטי שונה. אפשרויות אחרות אינן קיימות. שני שלישים מהריונות התאומים הם דיזיגוטיים, והם נפוצים הן במשפחות שבהן ישנה נטייה גנטית לתאומים, והן אצל זוגות אשר עוברים טיפול פוריות.

הריון דיזיגוטי יוצר תאומים אשר גדלים בשני שקי שפיר נפרדים, כאשר לכל תאום שליה נפרדת. תאומים מונוזיגוטיים, לעומת זאת, עשויים לגדול בשק שפיר אחד או בשניים נפרדים, ולהיות מחוברים לשליה אחת או לשתיים. ההפרדה תלויה בשלב ההתפתחותי שבו התחלקה הביצית המופרית. כאשר תאומים גדלים בשק שפיר אחד, עלול לקרות מצב שבו חבלי הטבור של העוברים מסתבכים זה בזה, מה שמסכן את העוברים. לעומת זאת, כאשר התאומים גדלים בשקי שפיר נפרדים, לעיתים נוצרת תסמונת TTS – תסמונת שבה נוצרת העברת דם בין עובר אחד לתאומו, כך שעובר אחד נעשה אנמי, ואילו השני נעשה פוליציטמי – בעל עודפים של תאי דם.

בשל התופעות הללו, הריון תאומים נחשב באופן אוטומטי כהריון בסיכון גבוה. לכן, חשוב לשמור בו על מעקב קפדני מאד. החל משבוע 28 מונחית האישה לשמור על מנוחה מרבית, במטרה למנוע צירים מוקדמים ולידה מוקדמת של פגים. בנוסף, בהריונות תאומים ישנה נטייה גבוהה יותר לסיבוכים שונים לקראת הלידה, אשר מחייבים ניתוח קיסרי.

למרות כל הסיבוכים, הריון תאומים הוא ברכה מיוחדת. הוא מהווה אתגר הן להורים, הן לאחים והן למורים ולמחנכים העתידיים של התאומים. גידול של תאומים הוא זכות מיוחדת, הן בעת לידתם והן כאשר הם גדלים ומתבגרים. האתגר העיקרי של ההורים הוא הגידול שלהם כאינדיבידואלים נפרדים, עם אישיות עצמאית ומרחב אישי להתפתחות בריאה. העצמאות הזו, כמובן, אינה צריכה לסתור את הקשר המיוחד שקיים בין תאומים – קשר נפלא שאינו דומה לשום קשר משפחתי אחר.

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו.

לפרטים ויצירת קשר, חינם ללא תשלום: לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר

אולי תאהבי גם את זה

אנחנו כאן לעזור לך!.

בצורה הכי נעימה

דילוג לתוכן