מדוע רופאים ממליצים מיד על הפלה? כל מה שצריך לדעת על ה-CMV

"מספיק להסתכל בנתונים היבשים כדי לדעת שברוב המקרים התינוק לא יידבק כלל בנגיף, וגם אם כן, הוא יהיה לרוב בריא" נעמה גרין

CMV, נגיף שכיח ממשפחת נגיפי ההרפס מהלך אימים על נשים בהריון. הנגיף, שכולנו יכולים להיות נשאים שלו בלי להרגיש בכך, עשוי להשפיע באופן שונה על אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת, ובפרט עוברים.

כאשר אישה הרה נדבקת בנגיף, הוא עשוי לעבור אל העובר. בפרט אם ההדבקה מתרחשת בשליש הראשון או השני של ההריון. חשוב להדגיש כי ב-60% ממקרי ההידבקות של נשים הרות, העובר כלל לא נדבק.

פרופ' בילבסקי מסביר לאתר 'וואלה' כי "ב-85 אחוזים מהמקרים, התינוקות שיוולדו יהיו בריאים וללא סימני מחלה, אבל ב-15 אחוזים ממקרי ההדבקה יכולה להיות מחלה בילוד, שהספקטרום שלה משתנה ממחלה קלה ביותר, ועד מחלות שפוטנציאלית עשויות להיות קשות". אותן פגיעות, במקרים מועטים אלה, עשויות להגיע לכדי פגיעה במערכת העצבים המרכזית, בשמיעה ובראייה.

מבחינת מספרים, אם ניקח נניח 100 נשים הרות שנדבקו בנגיף בתחילת הריונן, כ-40 מהן יעבירו אותו לעובר. מאותם תינוקות שנדבקו, כשישה יחוו פגיעות, שלושה מהם פגיעות קלות ושלושה עלולים לסבול פגיעות קשות.

"המודעות על הנגיף נמוכה מאוד. יש אכן המון דיסאינפורמציה ביחס לנגיף והשפעתו בהריון. מספיק להגיד שבעבר הלא רחוק (ולצערי עדיין במקומות נוספים גם בהווה), הידבקות של אישה הרה בנגיף בזמן ההריון משמעותה הפסקת הריון. אבל מספיק להסתכל בנתונים היבשים כדי לדעת שברוב המקרים התינוק לא יידבק כלל בנגיף, וגם אם כן, הוא יהיה לרוב בריא", לדברי פרופ' בילבסקי.

נשים שיחפשו מידע על הנגיף באינטרנט יקבלו מידע לא מדויק או חלקי, וגם לא מעט רופאים אינם לגמרי מודעים לכלל האספקטים של נשיאת הנגיף בזמן ההריון. כך למשל רופאים המליצו (ואף עודם ממליצים) להפסיק את ההריון במידה והאישה נדבקת בנגיף בזמן ההריון.

"אם זה היה תלוי ברופא נשים, הייתי מסיימת את ההריון"

ורד ורטהיים, מיכל ממלוק-כהן ואן רטיג הן שלוש נשים שנדבקו בנגיף בזמן ההריון שלהם, התמודדו עם תחזיותיהם השחורות של הרופאים, וילדו ילדים בריאים. השלוש החליטו לערוך מהפכה של ממש בתחום, והקימו אתר ובו מידע מפורט בנוגע להידבקות ב-CMV במהלך הריון. באתר נמצאים  ראיונות עם רופאים, קישורים רלוונטיים, הפניות לייעוץ וכן הלאה, במטרה להפיג את החששות של אותן נשים ולעשות קצת סדר באי הסדר.

"עצם העובדה שהתינוקות הללו נולדים, ונולדים בריאים, היא מהפך של ממש", אומר פרופ' בילבסקי.

כשוורד ורטהיים הייתה בהריון עם בנה לפני שלוש וחצי שנים, היא נדבקה ב-CMV. היא מספרת על תחושות חוסר האונים והבלבול שחשה כשגילתה זאת. "הרופא לא נתן לי שום מידע לגבי הבדיקות והתוצאות. את נכנסת לאינטרנט, ובא לך למות. לא היה מידע מדויק אז, והמזל שלי שנהייתי מעורבת בפעילות להעלאת המודעות ל-CMV, אחרת, אם זה היה תלוי ברופא נשים, הייתי מסיימת את ההריון", היא מספרת. בנה של ורד נולד ונדבק בנגיף, אך לא סבל משום פגיעה בעקבות זאת. "הבן שלי בריא לגמרי, ולא הייתי מוותרת עליו. אף אחד לא יודע שהוא נדבק בכלל וגם אין סיבה", הסבירה.

שלוש הנשים הקימו אתר אינטרנט והן מתפעלות אותו בהתנדבות מלאה. האתר מציע שירותי ייעוץו כולל מגוון מחקרים וראיונות מוקלטים עם רופאים. "אנחנו רוצות להגיע לכמה שיותר נשים, כבר היום רשומים על שמי כמה תינוקות שנשארו בחיים", אמרה ורטהיים.

ורד הוסיפה ושיתפה מסיפור טרי: "רק לפני כמה ימים קיבלתי הודעת תודה ממישהי שילדה תינוקת בריאה לחלוטין, אחרי חמש שנים של טיפולי פוריות שבהן ניסתה להיכנס להריון. בתחילת ההריון כשגילתה שנדבקה, הרופא הורה לה לעשות הפלה. היא חקרה את הנושא לעומק, גם מומחה לזיהומים אמר לה לעבור הפלה, אך לבסוף הגיעה לקבוצה ולפרופ' אמיר, וילדה השבוע תינוקת בריאה לחלוטין".

סוקר אחר, היא מספרת, אמר לשתי נשים בהריון שאם הן לא יעברו הפלות יוולד להן "ילד חרש ודפוק בראש". "רופא בא ואומר לך דבר כזה, את מפקפקת בעצמך, האם אני עושה את הדבר הנכון? הרעיון של האתר, מכאן, הוא לבוא ולתת את כל המידע, ליצור איתנו קשר. הסכנה הכי גדולה בהריון זה השפיות הנפשית, זה לעבור הריון בחרדה. רוב הסיכויים שהכל בסדר וחלק לא קטן מהעבודה זה להיות שם בשבילן, לשמוע ולהזכיר להן לאן הן יגיעו בסוף".

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו. לפרטים ויצירת קשר, חינם ללא תשלום: לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il  

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר

אולי תאהבי גם את זה

אנחנו כאן לעזור לך!.

בצורה הכי נעימה

דילוג לתוכן