ד"ר חנה קטן נתקלת במרפאתה בלא מעט נשים בהריון, שמתגלה כי נדבקו בווירוס ה-CMV – ציטו-מגלוס וירוס. הווירוס הזה, שאינו מסוכן לרוב בני האדם, עלול להיות מסוכן מאד לעוברים. כאשר האם נדבקת בווירוס, הדבר עלול לגרום לפגיעת מערכות קשה אצל העובר, לעיתים לפיגור שכלי משמעותי ולעיתים לבעות אחרות.

כאשר מגיע זוג כזה למרפאה של ד"ר קטן, היא מספקת את כל המידע, ומניחה שההורים ישקלו אפשרות והיתר לביצוע של הפלה. משנתה כבר סדורה, עם הסברים מדוע מעשה כזה הינו בעייתי, מהן התוצאות שלו וכן הלאה. לעיתים, עם זאת, מספרת ד"ר קטן, ישנן הפתעות, כמו אותו אב שאמר בתגובה להסברים הרפואיים – "לא הכל צריך להיות מושלם בעולם. אפשר להתמודד גם עם השליחות הזו". לכל הדעות, תגובה עוצמתית וחזקה במיוחד.

למרות זאת, זוגות רבים מבקשים בכל זאת לערוך הפלה. ד"ר קטן מסבירה ככל יכלתה, ומנסה להעביר את ההשלכות של מעשה כזה, ולהמחיש עד כמה עדיף להמשיך את ההיריון למרות הקושי – ולהתפלל לבריאותו של העובר.

במרפאתה, שומרת ד"ר חנה קטן אלבום ובו עשרות תמונות של תינוקות CNV, שנולדו, בסופו של דבר, בריאים ושלמים. האלבום הזה מעניק לה סיפוק רב במיוחד. לא מעט פעמים מוזמנת ד"ר קטן לבריתות ולשמחות אחרות של תינוקות CMV שנולדו בזכות מילותיה המחזקות.

מהו CMV?
כל זיהום שנוצר ברירית הרחם, עלול לגרום לבעיות, כמו מניעה של השרשת ההריון, והפלה. ישנם סוגים רבים של זיהומים כאלה, ואותם ניתן בד"כ לזהות ולרפא בדרכים שונות. וירוס ה-CMV שונה מכל אלה. זהו וירוס נפוץ למדי, שנמצא על גופם של מבוגרים ובעיקר של ילדים. במרבית המקרים, הוא גורם למחלה קלה, כמו הצטננות קלה. המחלה חולפת בתוך מספר ימים ואינה גורמת לנזק. אלא שנשים בהריון אשר נושאות את הווירוס, נמצאות בסכנה, או ליתר דיוק – עוברן נמצא בסכנה. הווירוס מסוכן לעוברים – במקרה שהעובר נדבק במחלתה של אמו.

נדבר במספרים: 1-2% מן העוברים שאמותיהם נדבקו ב-CMV, נדבקים גם הם באותו הווירוס. מתוך האחוז הזה, כ-10% מן התינוקות נפגעים בפועל מהווירוס. מרבית הפגיעות הן פגיעות קלות מאד, אך אצל תינוקות בודדים מתגלות פגיעות משמעותיות: חרשות, פיגור, פגיעות מוחיות ועוד.

למעשה, הסיכוי של אישה להידבק בעצמה ב-CMV הוא נמוך יחסית. מדובר, כאמור, בווירוס נפוץ, ומרבית האנשים נדבקים בו עוד בהיותם ילדים. מי שנדבק בווירוס בעבר, לרוב לא יחלה בגללו בשנית. ההדבקה בווירוס קלה, מאחר שהוא מועבר בכל נוזלי הגוף. כאמור, אין לווירוס הזה משמעות קלינית משמעותית – מלבד במקרה של הריון. לכן, לפני הריון או בתחילתו, כל אישה נבדקת על מנת לגלות את רמת הנוגדנים שיש בדמה כנגד וירוס ה-CMV. אישה שלא נדבקה בו בעבר, נמצאת בסיכון להדבקה, ולכן עליה להקפיד במיוחד שלא להימצא בחברת ילדים, אם הדבר אפשרי, ובעיקר לשמור על היגיינת גוף ברמה גבוהה.

האם מותר להפסיק הריון בגלל CMV?
כידוע, הפסקת הריון ללא סיבה מוצדקת היא איסור חמור. הפוסקים נחלקים אם מדובר באיסור דאורייתא או דרבנן, אך בכל מקרה מדובר באיסור חמור של הריגת נפש יהודית. החוק בישראל מחייב את הרופאים ליידע נשים שנדבקו ב-CMV על האפשרות לבצע הפלה. ד"ר קטן מציגה את התמונה המלאה לפני בני הזוג, ומעודדת אותם לפנות לרב או לסמכות הלכתית אחרת שמקובלת עליהם, על מנת לקבל הכרעה בנושא. עם זאת, היא עצמה ממליצה לזוגות שלא להפיל את העובר, משום שמדובר כאן על מצב של ספק על ספק: גם אם האם נדבקה, ספק אם העובר ידבק; גם אם העובר ידבק, ספק אם ייפגע מכך; וגם אם יפגע, ספק אם הפגיעה תהיה משמעותית. על ספק כל כך רחוק, קשה לחשוב שמותר להרוג נפש יהודית. על פי עדותה של ד"ר קטן, עד היום, לא היתה לה סיבה להתחרט על המלצתה זו.

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך.

העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו. לפרטים ויצירת קשר, חינם ללא תשלום: לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אנחנו כאן לעזור לך!.

בצורה הכי נעימה

דילוג לתוכן