מה שלא מספרים לכן על הפלה בכדורים

תרופות להפלות משמשות באחוז ניכר של ההפלות המרחשות בארץ. אך האם הן אכן בטוחות לשימוש כפי שמציגים אותן? מסתבר שלא מחלקת אמ"א

כשדנה (35) גילתה שהיא בהריון, שלא היה מתוכנן, היא החליטה לבצע הפלה. מכיוון שהיתה בשבוע מוקדם של ההריון, הרופא שלה המליץ לה על הפלה תרופתית: שימוש בשתי תרופות אשר ניטלות כגלולות, וגורמות להפסקת ההריון, ולפליטה שלו מתוך הרחם. דנה ערכה בירור קצר באינטרנט, ולמדה שמדובר בהליך פשוט ובטוח, אשר נמשך מספר ימים ואינו גורם נזק לגוף. היא למדה שבאחוז מועט של המקרים, נגרם דימום קשה, ושבמקרה כזה, יש לעבור גרידה.

דנה החליטה לשמוע לעצת הרופא, ונטלה את התרופה הראשונה. בתחילה לא חשה בשום שינוי. רק כעבור מספר שעות, החל באופן פתאומי דימום כבד. "אף אחד לא הזהיר אותי שהדימום יהיה כל כך מאסיבי, וכל כך פתאומי", אומרת דנה. אף אחד לא המליץ לה לשכב במיטה.

48 שעות לאחר מכן, נטלה דנה את התרופה השנייה, שמטרתה לכווץ את הרחם ולהוציא ממנו את שאריות ההריון. לאחר שהטיפול הסתיים, נבדקה דנה על ידי הרופא, שדיווח כי התהליך הושלם, והכל תקין.

אבל הדימום שהחל עם לקיחת התרופה הראשונה, לא פסק. דנה המשיכה לדמם במשך שישה שבועות, עד שהגיעה בדחיפות לחדר מיון. בבית החולים נאמר לה שחלק מן השליה נותר ברחם, וכי יש לבצע גרידה דחופה. הגרידה הסתיימה בשלום, אך עם עוגמת נפש רבה וטראומה לא פשוטה.

בתחילה, חשבה דנה שהיא פשוט נכללת באותו אחוז קטן שעליו קראה, שאצלו התרופות אינן עובדות באופן הרגיל. אך כעבור זמן ומחקר עצמאי שבצעה, היא גילתה כי הדבר אינו כך, וכי הרופאים אינם מספרים את כל האמת על התרופות המובילות להפלה.

זה לא נגמר ברגע

השימוש בתרופות מיפג'ין וציטוטק לביצוע של הפסקת הריון נפוצים מאד בארץ, בעיקר בבתי חולים ציבוריים. משנת 1999 החוק הישראלי מאפשר ביצוע הפלות באופן תרופתי, עד לשבוע השביעי להריון. ההפלה מתרחשת בשני שלבים: תחילה לוקחים את התרופה מיפג'ין, אשר אינה מאפשרת להורמון הפרוגסטרון להשפיע על העובר, ובכך מונעת ממנו להתפתח, ובמקביל גם מנתקת את שק ההריון מהרירית של הרחם. כעבור 48 שעות, לוקחים את התרופה ציטוטק, אשר גורמת להתכווצויות של הרחם ולשק ההריון להיפלט מתוכו החוצה. התרופות עצמן נלקחות בבית החולים, תחת השגחה רפואית למספר שעות. שבועיים לאחר סיום הטיפול, המטופלת חוזרת לבדיקת אולטרסאונד, על מנת לוודא שאין שאריות של ההריון ברחם.

התיאור אולי נשמע פשוט, אך באופן מעשי, רבות מן ההפלות הללו נמשכות שבועות רבים, כמו בסיפור הפותח. התארכות התהליך עלולה לגרום להידבקויות לרחם ולבעיות עתידיות בפוריות. דנה מספרת כי לא יכלה לתפקד במשך מספר שבועות, מכיוון שהדימום לא היה סדיר, התגבר ונחלש לסירוגין, וגרם לה לחוש ברע בזמנים לא מתוכננים.

גם במקרים שבהם ההפלה מתרחשת במלואה עם התרופות, התהליך עלול לארוך עד כחודש, במהלכו תסבול האישה בדימום רב וגם מכאבים. מדובר בשיטה אשר מומלצת על ידי הרופאים פשוט מפני שהיא חוסכת תהליך ניתוחי, ומאפשרת לאישה, בדרך כלל, להמשיך את שגרת חייה.

אך ישנו חסר משמעותי בהנחיות לגבי מעקב אחרי הפלה תרופתית, הזמן שבו יש לעקוב אחר התקדמות הטיפול, והשלב שבו אין ברירה אלא לבצע גרידה. למעשה, כל רופא פועל על דעת עצמו, בעניין זה, כך שנשים רבות עוברות גרידה בשלב מוקדם מידי, שלא לצורך, ואילו נשים אחרות "סוחבות" דימום במשך זמן רב מידי עד שמתקבלת החלטה לבצע גרידה. רופאים רבים אפילו נותנים סיבוב שני ושלישי של תרופת הציטוטק, שלא על פי התוכנית המקורית, על מנת לגרום לכיווץ של הרחם ולפליטה של השאריות מההריון שעדיין נותרו בו.

אין מחקרים

למעשה, אין מחקרים ברורים ומידע מהימן לגבי התוצאות של השימוש בתרופות מיפג'ין וציטוטק. ההערכות נעות בין 5-15 אחוזים של הפלות תרופתיות שמסתבכות. מחקרים שבכל זאת קיימים, טוענים כי התרופות הללו יעילות ב-100% רק אם ההפלה מתרחשת עד השבוע החמישי להריון. מכאן והלאה, שיעור ההצלחה שלהן יורד ככל שעובר הזמן.

וכאמור, אין הנחיות מדויקות על מעקב מתאים לאחר הטיפול. ההנחיות הרשמיות קובעות כי יש לבצע אולטרסאונד שבועיים לאחר הטיפול התרופתי, אך בפועל רופאים רבים טוענים כי ניתן להמתין זמן ארוך יותר על מנת לוודא שההריון כולו נפלט. רופאים אחרים, כאמור, מזדרזים לבצע גרידה כבר בשלב הזה.

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו. לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהבי גם את זה

אנחנו כאן לעזור לך!.

בצורה הכי נעימה

דילוג לתוכן