פגות – מהן ההשלכות וכיצד נערכים?

מדוע תינוקות נולדים מוקדם מידי? אלו סיכונים עומדים בפני פגים, ומה כדאי לעשות לקראת לידת פג?

תינוק שנולד לפני השבוע ה-37 להריון, נחשב לפג. הפגיות בבתי החולים בארץ מקבלות לא מעט יילודים, משום שכ-10% מן הלידות בארץ הן לידות של פגים. למה זה קורה?

ישנם לא מעט גורמים ללידה של פגים, ולמעשה, לא כל הגורמים ידועים לרפואה. סיבה אחת לריבוי של לידות הפגים בשנים האחרונות נובע מריבוי של הריונות מרובי עוברים, בהם לידה מוקדמת היא נפוצה מאד. הריונות מרובי עוברים נעשים נפוצים יותר, בגלל ריבוי של הפריות וטיפולים הורמונאליים אשר גורמים לכך. מלבד זאת, לידות פגים מתרחשות בעקבות זיהום בחלל הרחם, מחלות של האם, רחם בעל מבנה לא תקין, הריון בגיל צעיר מאד – לפני גיל 18, שימוש באלכוהול או עישון, התייבשות של האם, אי ספיקה של צוואר הרחם – שנובעת מהפסקות הריון קודמות, ועוד.

פגים שנולדים בשבוע מוקדם מידי, אינם מספיקים לסיים את ההתפתחות שלהם. הקושי העיקרי של הפגים, שהוא הגורם העיקרי לתחלואה וגם לתמותה של פגים, הוא חוסר בשלות של הריאות, שמתפתחות רק לקראת סוף ההריון. לעיתים, כאשר ישנם גורמי סיכון ברורים ללידה מוקדמת, וחשד ממשי למצב כזה, דואגים לתת לאם תרופות מתאימות לזירוז הבשלת הריאות. גם במקרה של לידה מוקדמת שאינה צפויה, עושים הרופאים כל מאמץ לעכב את הלידה לפחות ב-48 שעות, על מנת שתרופות להבשלת הריאות יספיקו להיקלט ולהשפיע על העובר.

עם התפתחות הרפואה, הסיכוי של פגים לשרוד עולה, וגם גיל הלידה שממנו יכולים הפגים להישאר בחיים יורד. כיום, גם פגים שנולדו בשבוע 25, או במשקל של כ-500 גר', יכולים לשרוד. מצד שני, לידה של פגים, במיוחד קטנים, מעלה את הסיכון לתחלואה. פגים נמצאים בסיכון גבוה יותר לבעיות ראיה ושמיעה, להפרעות נשימה, לבעיות מוטוריות שונות, לקושי בהתפתחות הקוגניטיבית וכן הלאה. פעמים רבות, הקשיים הללו מתגלים רק בגיל הילדות, ואז מגלים את ההשלכות של הלידה המוקדמת על הילד.

ישנם דיונים הלכתיים לא מעטים לגבי החיוב או הצורך לנקוט באמצעים קיצוניים על מנת להציל עובר, לעתים תוך סיכון מסוים של האם, כאשר לא ברור מהם הסיכויים שלו לשרוד. בכל מקרה, חשוב להתייעץ לגבי כל מקרה לגופו, כדי לקבל החלטות נכונות.

כאשר יש סיכון ללידת פג, חשוב להתכונן לכך, מעשית ורגשית גם יחד. כדאי לדאוג להפחית את כמות העבודה בבית ומחוצה לו, להתייעץ עם הורים אחרים שחוו הורות לפגים, לדאוג לעזרה מעשית מצד בני משפחה וחברים – כל מה שצריך על מנת לקבל תמיכה מקסימאלית להורים – ולפג עצמו.

במרבית המקרים, בסיעתא דשמיא, הסוף הוא טוב. ואין התרגשות גדולה יותר מזו של הורים לפגים אשר רואים את ילדם גדל ומתפתח, וזוכה לחיים.

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו.

לפרטים ויצירת קשר, חינם ללא תשלום: לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהבי גם את זה

אנחנו כאן לעזור לך!.

בצורה הכי נעימה

דילוג לתוכן