"פעמיים רציתי לבצע הפלה, והיום – שני הילדים שלי הם האור של חיי"

פעמיים רצתה שיר לבצע הפלה. היו לה, לכאורה, את כל הסיבות שבעולם לעשות את הצעד הזה. "פעילות מחלקת אמ"א גרמו לי להרגיש שאני לא לבד, יש מי ששומע אותי ונמצא איתי בכל התהליך. היום אין מאושרת ממני". מאת - אתי דור-נחום

כשהיא מיואשת, שבורה ומלאת פחדים מהלא נודע שקלה האם הצעירה לבצע הפלה. היא פנתה למחלקת אמ"א, שם הרימו את הכפפה – והאם הצעירה נשמה לרווחה. התינוק? הוא נולד ב"ה, נימול בשבת ערב ראש חודש טבת שחל בימי חג החנוכה. לבקשת האם הנרגשת, הרב זמיר כהן היה הסנדק. האם: "זה נס החנוכה שלי – יצאתי מהחושך אל האור"   

"כשאת מתמודדת לבד עם מחשבות ופחדים מהלא נודע – הפלה נראית לך כאופציה מאוד מציאותית", מסבירה שיר מירושלים. סיפורה של הצעירה, בסוף שנות ה-20 לחייה, הוא גם סיפורן של אלפי נשים בישראל, שנכנסות להריון לא מתוכנן. עבורן, הסיטואציה הדוחקת הופכת את ההפלה לאופציה ריאלית.

האם הטרייה ממשיכה: "את רוצה לסיים עם ההיריון בגלל שאת לא חושבת על המשמעות של ההפלה. את לא חושבת על מה תפסידי, על הפעולה עצמה. באותם רגעים קריטיים הפחד מנהל אותך. את כאילו לא את, אלו הפחדים שלך. למזלי, פעמיים רציתי לבצע הפלה, פעמיים כמעט ביצעתי אותה בפועל, ופעמיים פעילות מחלקת אמ"א עצרו אותי ברגע האחרון. הן פתחו לי חלון. אני קוראת לזה חלון בגלל שדרך החלון הזה נפתחה לי אפשרות לדעת שאני לא לבד, יש מי ששומע אותי ונמצא איתי בכל התהליך".

"הילדים שלי הם כל חיי"

האם ממשיכה: "אני לא שופטת אף אחת, אלא מציגה את הסיפור האישי שלי. דרכו אני אומרת לכל אישה שנמצאת במצב דומה לשלי: אין לך ממה לפחד, ואל תעשי את הטעות של החיים שלך. זאת טעות שאחר כך תצטערי עליה. כשאני מסתכלת על שני ילדיי – העיניים שלי מתמלאות דמעות. איך אני יכולה לדמיין את חיי בלעדיהם? היום, אחרי שפגשתי את שתי הנשמות האלה, זה נראה לי הזוי. הילדים שלי הם כל חיי. אני לא יכולה לדמיין את עצמי בלעדיהם – כמו כל אימא. אלא שהפחדים גורמים לך לחשוב על מה שעלול לקרות לך. בדרך כלל, התרחישים שאת מציירת בעיניי רוחך הם הכי גרועים שיכולים להיות. אני יכולה לומר על עצמי: מתוך החושך יצאתי לאור.

"אני מכירה את זה מקרוב. חווייתי את זה על בשרי בהריון הראשון והשני. בשניהם שקלתי לעשות הפלה. את פוחדת שמעכשיו כבר לא תהיי עצמאית, שלא תהיי את, שלא תוכלי להאכיל את ילדייך הקטנים בגלל שאין לך כסף, ומי יגדל ויחנך אותם, אם אימא שלהם בעצמה עדיין לא בשלה למשימה? ומה יהיה עלייך?  ומי יפרנס ויקנה טיטולים ומטרנה? יש אינסוף דאגות.

"כשהגעתי למחלקת אמ"א בהידברות הייתי בנקודת שפל מבחינתי. בהריון הראשון הייתי לבד, ורק רציתי שמישהו ידבר איתי. שיפיג את הכאב של הבדידות. פניתי למחלקת אמ"א והתמיכה שקבלתי הייתה אינסופית. הן הבינו מההתחלה את החרדה שלי, ועשו הכול כדי להרגיע ממקום אימהי. הנשים שליוו אותי הפכו למעין אימהות שלי ושל התינוקות שילדתי. הן ליוו אותי בשני ההריונות, לא הרפו ולא עזבו מבחינה גשמית ורוחנית. בפועל זה אומר שקבלתי עד הבית משלוח עם כל הציוד הנחוץ לתינוק, ומבחינה נפשית קבלתי תמיכה ועידוד סביב השעון.

"אחרי שהן שוחחו איתי, הבנתי שלכל נשמה יש זכות לחיות בעולם הזה. אם, להבדיל, אנחנו כחברה חסים על כל כלב וחתול, אדרבה שנחוס על נשמה קדושה. לפעמים המסר שאת מקבלת מהחברה הוא: מה הבעיה? קשה לך? תעשי הפלה. בעוד שמדובר ביצור חי לכל דבר, והפלה היא הריגה שלו. דבר שני, מישהו חשב כמה קשיים עוברים על אנשים עד שהם נפקדים? זה מטורף. יש אנשים שממתינים שנים על גבי שנים לישועה, להיפקד. הם צריכים אינספור טיפולים. האישה מזריקה לעצמה תרופות, עוברת ייסורים וחדירה לפרטיות. אי אפשר להמעיט בכך שאני קיבלתי מהקב"ה מתנת חינם משמיים, ועל מתנות לא מוותרים.

"לפני שנתיים ילדתי את בתי הבכורה, אחרי לא מעט חששות. ב"ה היא ילדה חייכנית, מתוקה, אהובה – כל עולמי. לפני עשרה חודשים שוב נפקדתי ומסיבות אישיות החלטתי לעשות הפלה. עברתי את אותו הסרט גם בהריון הזה. ממש בתחילתו רציתי לסיים אותו וזהו. זה לא מגיע ממקום של רוע חלילה או זלזול, זה מגיע מלחץ ופחד. גם הפעם מחלקת אמ"א ליוותה והדריכה אותי. בדיקת דופק העובר שלי – היתה גם בדיקת הדופק שלהן. הרגשתי שהילד הזה, שהנשמה שצריכה לבוא לעולם חשובה להן מאוד, ושהן יהפכו עולמות כדי לעזור לי".

הסנדק בברית המילה: הרב זמיר כהן

בסייעתא דשמייא לפני חנוכה ילדה שיר בן זכר. בברית שנערכה בשבת חנוכה, הסנדק היה לא אחר מאשר הרב זמיר כהן. האם: "אין לי מילים לתאר איזו התרגשות הייתה במקום. זה היה סמלי שדווקא בימי חנוכה, בימים שרצו להשמיד את עם ישראל ולגרום לנו לעזוב את דתנו ולא למול את ילדנו, נערכה ברית המילה של בני היקר. שלושת הנושאים שרצו היוונים לבטל מאיתנו היהודים היו: מילת הבנים, שמירת שבת וקידוש הלבנה – וזה בדיוק יצא ברית מילה בשבת ראש חודש.

אחרי הלידה פנתה שיר למחלקת אמ"א וביקשה מהן שיגשימו את חלומה: "רציתי שהרב זמיר כהן ישב סנדק בברית של בני. באותה שבת הרב במלון עם אורחי ארגון הידברות. הזמנתי חדרים והגעתי לשבות יחד עם הרב ואורחי הארגון, במטרה לעשות את הברית במלון – וכך היה. ראיתי איך השם מסובב הכול לטובה, כיצד ההשגחה העליונה פועלת ועוזרת לי בכל דבר. זה היה מעמד קדוש ומרגש. המלון היה מלא במאות גברים שהיו עטורים בטליתות בתפילת שחרית של שבת. גם בעזרת הנשים הנפרדת נכחו אורחות רבות. עין לא נשארה יבשה. זה היה מרגש ומשמח כאחד".

לנשים שמתמודדות עם מצב דומה, אני אומרת: "בנות, אל תתנו לפחד להפחיד אתכן. אל תתנו לפחד לגרום לכן לעשות טעות שכל החיים תצטערו עליה. במציאות הקב"ה עוזר ויעזור. אני רואה את זה יום יום עם ההתמודדות שלי. נכון, לא הכול ורוד, אני עוברת קשיים בדיוק כמו כל הורה אחר, אף אחת לא יכולה ליפות את האמת. לנו, האימהות יש תפקיד חשוב, ולעיתים הוא גם קשה, אבל זה התפקיד הכי חשוב. לעולם לא הייתי מוותרת עליו. אני אוהבת את שני ילדיי אהבת אמת. יש לי שלווה ונחת כשאני רואה אותם צוחקים ומחייכים. השם ישמור לי עליהם".

מחלקת אמ"א: לא משאירים את האישה לבד

מאז הקמתה לפני כחמש שנים, מעל 4,000 נשים פנו והסתייעו במחלקת אמ"א (אמא מצילה אותי). "כל ילד שבא לעולם הוא נשמה שהוריו קיבלו במתנה", אומרת מנהלת המחלקה קלינה שוורץ. "פונות אלינו נשים מכל המגזרים עם מקרים שונים. כל מקרה הוא ייחודי ומיוחד, אבל החוט המקשר  בין הנשים הוא שההתלבטות אם להמשיך את ההיריון נסובה בעיקר סביב שיקולים אישיים מסוגים שונים. בסיעתא דשמיא אנחנו מנסים להתאים את הסיוע בהתאם לצורך העומד מולנו, לפי המקרה. השמיים הם הגבול. אנחנו מסבירות לכל אישה שאין סיבה אמיתית לפחד. הפחד העיקרי הוא מלעשות טעות שכל החיים תלווה ותשפיע לרעה חלילה. הפלה זאת טעות קריטית. רגע אחרי כבר לא ניתן להשיב את הנעשה. זה נשאר עם האישה, וכל מי שקשור להפלה – לכל החיים. לכן אנחנו מלווים אותה לאורך כל הדרך. כששיר פנתה אלינו לראשונה, לפני כשנתיים, היא כמעט ביצעה הפלה. ברגע האחרון מנענו ממנה לעשות את המהלך, והיא ילדה בת מתוקה ומקסימה. וכך גם בהריון השני שוב מתוך חשש היה כיוון של הפלה, וברוך ד' היא נמנעה. והיום – אין מאושרת ממנה".

לדברי שוורץ, השאלה אם יש לאם אמצעים או שאין לה – לא מהווה שיקול אם להביא את העובר. "מדובר ביצור חי בכל קנה מידה", היא מסבירה, "בפועל אנחנו מלוות את הנשים מבחינה חומרית ונפשית לאורך כל ההיריון וגם אחריו. כל אישה והשיקול שלה. אנחנו עושים הכול על מנת לפתור בעיות מסוגים שונים. אנחנו רואים את חסד ה' בכל רגע".

"במקרים אחרים, אפילו שחלפו כבר 10 שנים מאז ההפלה, הנשים המשיכו לתהות מה היה עולה בגורל העובר לו רק היה חי. נשים שלצערנו אחרי הפלה אחת לא הצליחו להיפקד במשך שנים ועברו ייסורים קשים ולא תמיד זכו לישועה. זה לא פשוט. לכן אנחנו מציעות לכל אישה, לעצור ולחשוב. לא לקבל החלטה קריטית כזאת כשהיא נמצאת תחת לחץ או מונעת מפחד כזה או אחר. אנחנו כאן כדי לתת את מלוא הסיוע, ולהיות כתף חמה כשאת מרגישה שאין לך על מי להישען. טיפלנו באלפי מקרים שמהווים עדות חיה לכך שמי שבחרה להמשיך עם ההיריון לא התחרטה על התוצאה, אדרבא, היא רק התחזקה כשהיא ראתה את הנולד.

מה עושים במקרה שהאבא לא מעוניין בתינוק, ודווקא הוא זה שמפעיל לחץ על האם?

"אנחנו מטפלות גם במקרים כאלו. מבחינתנו לא משנה מי לוחץ על האם – בין אם בעלה או משפחתה הקרובה. אנחנו כאן כדי לסייע לאישה לבחור בחיים. ועל זה נאמר: 'ובחרת בחיים למען ייטב לך ולזרעך עד עולם'. במקרים כאלה אנחנו שמות דגש גם על הליווי הנפשי על היבטיו השונים, תוך התאמה אישית למקרה. בזמן שחברותיה הולכות לשמוע את הדופק של העובר עם הבעל, אישה כזאת אמורה ללכת לבדיקות לבד. יש לה לא מעט חששות מהתהליך, ובדיוק בשביל זה אנחנו כאן. אין אישה שנשארת לבד. אנחנו מלווים אותה בכל צורך שעולה".

* * *                               

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו. 

לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהבי גם את זה

אנחנו כאן לעזור לך!.

בצורה הכי נעימה

דילוג לתוכן