ראיון מרתק עם מנהלת מחלקת אמ"א – ק. שוורץ, על עבודת הקודש סביב השעון, על העזרה הבלתי נלאית לכל פונה – בכל התחומים, על המקרים המשמחים וההצלחות, וגם על הקשיים והמהמורות. לא מוותרים על אף אמא

אמונה גולדשטיין

להשיג את הגברת ק' שוורץ, מנהלת מחלקת אמא, דווקא לא היה קשה. היא ממהרת לענות לטלפון, שמא ואולי יש איזשהו עניין של פיקוח נפש מעבר לקו. אך לשוחח איתה מעבר לכמה רגעים מבלי שבאמת יהיה עניין של פיקוח נפש באחד הקווים, התברר לי כבלתי אפשרי. הגברת ק', ביחד עם עשרות עובדות ארגון הידברות ומאות מתנדבות מכל רחבי העולם, מוסרת את נפשה 24 שעות ביממה בכדי לקיים את הדיבר השישי מעשרת הדיברות: "לא תרצח".

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מבוצעות בישראל כ-20,000(!) הפלות בשנה, לא כולל את הלא רשמיות. ארגון הידברות,  ה'מסתערב', כפי הגדרתה של הגברת ק', על כל מה שקשור לזיכוי הרבים ולזיכוי עם ישראל, ראה את הנתונים הקשים ומיד נקט בפעולה. הארגון מגיש עזרה וסיוע מכל סוג שהוא לנשים הנאלצות והשוקלות הפסקת הריון. לפני כשלוש שנים, לאחר פטירת מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, החליט הרב זמיר כהן, יו"ר ארגון הידברות, למסד את הפעילות למחלקה מיוחדת שתיקרא: "מחלקת אמ"א – אמא מצילה אותי".

מה אופי העבודה, מהן שעות העבודה שלך?

"שעות? זו עבודה בלי שעות. הטלפונים נגישים 24 שעות ומפורסמים בכל אמצעי התקשורת האפשריים. כל שעה היא לגיטמית. תמיד נשאל "במה אפשר לעזור?", ואם לא ניתן לענות באותו זמן, חוזרים לפונים במהירות האפשרית. בסופו של דבר מדובר בחיים".

מה משמח אותך במיוחד בעבודה?

"קודם כל הייעוד – לעשות רצון קוננו. השמחה היא להרגיש את שמחת הזולת, את הצלת הנפש והחיים, עוד אחד שזוכה להכיר את ריבונו של עולם. עוד לידה של תינוק בריא ושלם, לאחר מלחמות קשות על חייו בשלבי ההריון, כשכל הרופאים היו נגדו – זה ניצחון מתוק של האור על החושך. אלו מקרים שניתן לחוש שהצלנו את הילד מתוך שלהבת האש. זו שמחה שאי אפשר לתאר במילים.

בשלב זה אני כבר לא מתאפקת: אבל בטח יש איזה משהו שקשה לך בעבודה… מה קשה לך או מאכזב אותך?

"קשה? אין כאן עניין של קושי. אנחנו לא קבלני הצלחות ולא שואפים להצלחות אישיות, כך שממילא אין מקום להתאכזב. יכול היה להיות מאכזב אם היה קורה מקרה שהיינו מפספסים, חלילה, הצלת חיים באוזלת יד, אבל מקרה כזה ב"ה לא קורה. הרי ידוע לנו שאת כל הכלים והיכולות הקב"ה מעניק לנו. אנחנו צריכים להשתדל בלב טוב ונכון להשתמש בכל כלי שניתן לנו. כי אלו חיינו ואורך ימינו.

"ב-95% מהמקרים אנחנו מצליחים בסיעתא דישמיא לקחת חלק ולהשתתף בהצלת חיים".

מה הלחץ? מדוע הדחיפות הגדולה?

"משום שזו הצלת חיים ונפש כאחד. נפש האישה וחיי העובר – מקדשים את החיים. ברגע שאנו מקבלים דיווח על אישה הרה ששוקלת להפיל, זה בדיוק כמו להחזיק אצלך בידייך רימון עם ניצרה משוחררת ביד מבלי לשחררו – אי אפשר לדעת באיזה מצב נמצאת האישה ומתי היא מחליטה על הפסקת חיים. לא פעם קורה שאנשים פונים אלינו רק ברגע האחרון. חושבים: 'אולי יכעסו עלי אם אדווח…? לאלו החוששים לדווח אנו מציעים לחשוש רק מלשבת ללא מעשה ולהתבונן מהצד. זה כמו אדם שנמצא לפני סכנת חיים, ואנו שוקלים אם להזמין עבורו גורם הצלה… אולי אצליח לשכנע בעצמי? בינתיים הזמן אוזל ופתאום רק כשהאישה כבר בדרך לבית החולים מתקשרים בהיסטריה. אין חכם כבעל ניסיון. אנחנו, בסייעתא דישמיא, כבר יודעים כיצד לגשת לעניין ומה נכון להגיד. כשאנחנו מתקשרים עם האישה זה הרבה יותר מאשר אראלה ממפעל הפיס… כי אנחנו מציעים גם עולם הזה וגם עולם הבא. גם חיים וגם נפש.

"לכל מקרה יש את הכלים שלו. אנו יוצרים קשר טלפוני או ביקור בית בהתאם לנגישות, עם הרבה הבנה ואמפטיה, ולא באים ממקום שיפוטי. אנו פוגשים במקרים לא קלים בהם אנו מסבירים לאישה 'אם הקב"ה יחליט להפסיק את ההריון הזה הוא יודע לעשות זאת לבד ולא זקוק לעזרה, אל תהיי זו שבוחרת להשליך ידה אל הנער ולקפד את חייו. למה שאנחנו נפסיק חיים, חלילה? הקב"ה יחליט מי לחיים ומי למוות. כעת היה לנו מקרה עם אישה שחיכתה לא מעט שנים לפרי בטן, ולאחר ציפייה ממושכת נתבשרה בבשורה טובה, אך עם בדיקות שגרתיות התברר כי העובר הינו בעל מום לא קל. לאחר ציפייה של שנים, פתאום ללדת תינוק פגוע… הרופאים החליטו על הפסקת הריון. שוחחנו עם האישה וחיזקנו אותה באמונה, שכרגע הכי חשוב זה לעמוד בניסיון ולא להפסיק את חייו של הילד. אחרי מס' ימים, כשבדקנו לשלומה, היא הודיעה לנו – 'הקב"ה החליט בשבילנו. העובר הפסיק להתפתח ואין דופק'. היא המשיכה 'תארי לך שהיינו מפסיקים בעצמנו, חלילה, דקה אחת קודם, לא רק שלא היינו זוכים למצוות 'ובחרת בחיים' – 'לא תרצח' – היינו סובלים כל החיים מהפסקת חיים' – וזה היה רודף את כל הנוגעים בדבר.

"אני לא מסיימת את השיחה והקשר הצמוד עד שאני מאבחנת שהנושא ירד מכלל החלטה של הפסקת חיים, והאישה אכן החליטה להשאיר את ההריון ולקבל את הסיוע והליווי שלנו בעז"ה. לאחר מכן, היא מקבלת ליווי וקשר קבוע וקשוב של עובדת מהמשרד, ובנוסף מלווה מקצועית המותאמת לצרכיה. כמו כן, אנחנו מעניקים שירותים מקצועיים של עו"ד, פסיכולוגית, מאמנת אישית, סיוע כלכלי ועוד, והכל בהתאם לצורך". חשוב שנבין שאנחנו לא קבלני הצלחות – אנחנו כאן על מנת לעשות בהתאם ליכולתנו, ובארגון הידברות ב"ה היכולות והכלים מרובים, כך שזה מחייב.

מהם תחומי הסיוע של המחלקה?

"אנחנו לא ממוסגרים או מתוחמים, זה עניין של 'כל עצמותיי תאמרנה'. כשמדובר בהצלת חיים ונפש אנחנו כאן בכל מובן. אנחנו מנסים לאבחן, עד כמה שניתן, מהו בדיוק הגורם המשפיע, אשר בעקבותיו האישה נאלצת להחליט על הפסקת הריון, ומנסים לסייע ולהשלים את הנדרש והחסר. העניין הוא לאבחן את מה שהיא צריכה, ולאו דווקא מה שהיא רוצה, ובכך לסייע לה להחזיק מעמד בתקופה מאתגרת זו. הרי זה לא נכון לעמוד מנגד ולהסביר לה שהיא צריכה להיות חזקה, מבלי לשאת איתה בעול ולהגיש לה את הכלים להם היא זקוקה על מנת להתחזק. הרי אם היא 'תעשה שרירים' על מנת להיות חזקה, זה לא יעזור. אנחנו כאן איתה בכל מובן ועניין בס"ד.

"גם לאחר הלידה אנחנו עם האישה בכל מה שהיא צריכה, עם המון הבנה. חשוב לנו שתבין שאנחנו כאן בשבילה, ושותפים למצוות הצלת חיים. זה קשר של מצווה".

"החזון איש זצוק"ל אמר: 'לפני מעשה – זה בידי בשר ודם, לאחר מעשה – זה בידי שמיים'".

אלו סיבות גורמות לאישה לחשוב על הפסקת הריון?

"הו", מחייכת הגברת ק', "יש אינסוף אפשרויות. מגיעים אלינו מקרים כמו: 'הרווחה תיקח אותו', או 'הרופא אומר שהתינוק יסבול או לא ישרוד'. גם מקרים כמו: 'אין לי איך להחזיק את הקיימים, איך אביא ילדים נוספים?', הבחור עזב ולא לוקח אחריות, ועוד כיד הדמיון הטובה עליכם. כאן, במחלקת אמ"א, כבר לא נבהלים משום דבר. הקב"ה הקדים תרופה לכל מכה. אם באים בשם קיום המצווה לשמה, אזי בס"ד לכל דבר נמצא פתרון וישועה גדולה. 'אל נורא עלילה…'. תמיד ממציא לנו עלילה לפתרון המצוקה. אבל, בשביל זה, צריך לרצות ולעשות לשם המצווה".

"יש לנו לא מעט מקרים של נשים, שמסיבה כלשהי עקב ההריון, היא הוצאה מביתה ונותרה ללא קורת גג. הארגון, בשילוב סיוע חיצוני נוסף, דאג להם לדיור, לקהילה תומכת ולכל צרכיהן הפיזיים והנפשיים".

מה מייחד את הארגון שלכם מארגונים אחרים שעוסקים בנושא?

"לכל ארגון יש דפוסי התנהגות משלו. יש כללים, מה נותנים, כמה, איך ומתי. בארגון הידברות אין שום תיחום או מסגרת. אין 'סל' קבוע וממוסגר. אצלנו כל מטופלת מקבלת את מה שהיא צריכה, ולא משהו קבוע מראש שאולי גם לא נצרך על ידה. בהצלת נפשות זו בעיה לעשות תיחום וחשבונות, כי כשם שפרצופיהם שונים, כך מצבם והמקרים שונים, ואם נתאמץ אזי נמצא את הפתרון לכל עניין. הארגון פועל בארץ ובעולם, כך שניתן לשלב יותר עזרים במצבים שונים ב"ה.

עד היום טיפלנו במעל 1,500 מקרים, ועוד לא נמצאה האמא שהתחרטה על הנולד.

"בנוסף, יש לנו בארגון מאות פעילות, שעשו בעבר את הטעות הזאת, וכיום הן רוצות לכפר על מה שעשו באמצעות שכנוע והסברה אישית לנשים אחרות למה כדאי להימנע מהצעד הנורא. אנחנו שומעים מהן שוב ושוב שהכאב על הצעד הזה לא משאיר בחיים אחר כך שום חלקה טובה. ישנם גם לא מעט גברים שמבקשים לתקן את חלקם.

"אנחנו מזמינים את כל מי שליבו פועם בו להשתתף במצוות הצלת חיים ונפש במחלקת אמ'א בארגון הידברות".

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהבי גם את זה

אנחנו כאן לעזור לך!.

בצורה הכי נעימה

דילוג לתוכן