תופעות הריון? את לא יודעת כמה..

כמה עובדות מעניינות שרוב הנשים חוות בזמן הריון. לחלקן היית בוודאי מודעת, אבל רובן יגרמו לך לפעור את הפה בתדהמה.

כמה עובדות מעניינות על תקופת ההריון

הנה לך רשימה של 21 דברים שיכולים לקרות לך בהריון.


תשוקות למאכלים מסויימים

ההשתוקקות למזון, נפוצה מאוד בהריון, מספר מסויים של אנשים, מאמינים כי זו עשויה להיות דרכו של הגוף לתקן חוסרים תזונתיים. אך ישנן עדויות מדעיות מוגבלות התומכות בתיאוריה הזו, והתשוקה שלך עשויה להיגרם מגורמים אחרים; כמו מצב רוח, חוסר שינה והתייבשות. הדרך הטובה ביותר להפחית את התשוקה, היא לצרוך תזונה מאוזנת ובריאה, ולהישאר עם לחות טובה.

את יכולה להשתוקק לדברים שאינם אכילים..

תשוקה יוצאת דופן זו ידועה בשם 'פיקה'. תופעה זו נפוצה, בעיקר אם את לא אוכלת את המזון הנכון, או לא יכולה לאכול עקב בחילות.

הרחם גדלה

לא מפתיע, אבל בהתחשב בכך שהיא יכולה להתרחב עד פי 500 מגודלה הרגיל (שזה בערך כמו גודל של תפוח) זה מאוד מפתיע. אבל בהריון רגיל, גודל הרחם מגיע לכדי גודלו של אבטיח.

נפח הדם של אישה בהריון גדל עד 50%

שאלת את עצמך למה קשה לך לעלות מדרגות.. בדיוק בגלל זה, על מנת לספק את הדרישות החדשות – דם מחומצן לעובר – נפח הדם גדל, והזרימה שלו איטית יותר. מה גם שזרימת הדם לאיברים כמו העור והכליות גדלה, ויש צורך בנפח הנוסף כדי לפצות על כך.

חוש הריח שלך מתחזק

הודות לעלייה ב- hCG  הורמון ההריון-  הגוף שלך עובר תגובה פיזיולוגית טבעית המכונה היפראוסמיה או ריח מוגבר. למרות שזה לא קורה לכולם, זה נפוץ ביותר בשליש הראשון מכיוון שההורמונים גדלים במהירות. ריחות שאפילו לא שמתן לב אליהם לפני כן, עלולים להפוך למכריעים. והריחות האהובים עליך בעבר, עלולים לגרום לך לגועל במהלך הזמן הזה. עצה שלנו, את ובעלך תחליפו בושם למשך שלושת חודשי ההריון הראשונים, כדי שתוכלו להתבשם בו אחר – כך.

כפות הרגליים שלך יכולות לגדול

ההורמונים מכים שוב.. אבל הפעם, הם יכולים לגרום לכפות הרגליים שלך לגדול! הורמון ה'רלקסין' עוזר לרכך ולשחרר רצועות ורקמות להריון, אך מכיוון שכפות הרגליים שלך עמוסות גם כן ברצועות, הן עלולות להיות מושפעות מכך גם כן.

העור שלך באמת יכול לזהור

מלבד הזוהר שעל פנייך עקב גילוי ההריון. יש כמה סיבות רפואיות לכך, שהעור שלך באמת יכול לזהור. תנודות הורמונליות, עלייה בזרימת הדם ושמן מוגבר בעור, הינן פעולות שקורות בזכות הורמוני ההריון. פעולות אלו יכולים לגרום לעור שלך להיראות סמוק יותר, ולהעניק לו את "זוהר ההיריון". זה לא קורה לכולם, אבל סביר יותר שתחוו את זה בשיא השינויים הגופניים, בערך, במהלך השליש השני.

שיער יכול לצמוח במקומות חדשים

עם זרם של הורמונים מיותרים, את עשויה לשים לב שהשיער שלך מתעבה ונעשה מלא יותר. זה נובע משינוי במחזור החיים של זקיק השערה, הודות לעלייה באסטרוגן (הורמון ההריון), השערה 'נתקעת' בשלב תהליך הצמיחה, מה שגורם לו לכל זה. עקב כך, ייתכן שתבחיני בשיער גם במקומות חדשים ולא רצויים כמו הפנים, אך אל דאגה, לרוב הם נעלמים לאחר ההריון.

הקול שלך יכול להשתנות במהלך ההריון

קולן של הנשים מושפע מאוד מהורמונים, ותקופות מסוימות בחייך עשויות לשנות את גובה קולך. למרות שמדענים יודעים זאת במשך עשרות שנים, שינויים בקול בהריון לא נחקרו היטב.

למעשה את לא בהריון במשך 9 חודשים

משך ההיריון, שהוצע על ידי הרופא המיילד הגרמני פרנץ נייגל, מסתכם בנוחות לכ-40 שבועות. אבל כמו תאריכי יעד, ארבעים שבועות הם פשוט נתון נוח. מספר גורמים משפיעים על משך ההיריון שלך, והכלל של נייגל הוא רק קו מנחה ולא תאריך מוגדר. גם אם ממירים חודשים לשבועות או ימים, 9 חודשים הם רק ממוצע ולא הנורמה עבור רוב הנשים.

הלב שלך גדל בהריון

ככל שנפח הדם שלך גדל, הלב חייב לעבוד מעט קשה יותר כדי לשאוב את כל הנפח הנוסף הזה. מגוון שינויים מתרחשים בלב ובמערכת הלב וכלי הדם כדי לאפשר לאיברים יותר דם מכפי דרישתם הרגילה בלי הריון. לכן, במהלך ההריון הדופק מואץ וישנה תפוקה מוגברת, שזה נורמלי לחלוטין. אבל אם קיים מצב לבבי, זה יכול להחמיר. ובמקרה כזה, כמובן, יש לפנות לרופא.

המוח שלך קטן בהריון

מחקר חדש מצא, שהמוח שלך נהיה קטן יותר במהלך ההריון, אבל הופך ליעיל יותר כדי להתכונן להורות. אזורים ספציפיים, כמו האונות הקדמיות והרקתיות, חווים אובדן של חומר אפור (החלק במוח שמבצע משימות). אך חוקרים מאמינים שזה עוזר לאמהות טריות ליצור התקשרויות חזקות יותר עם הילוד שלהן. ולמרות ששינויים אלו עשויים להימשך שנים לאחר לידת התינוק, לא נראתה ירידה ביכולת הקוגניטיבית. למעשה, זה כאילו השינויים במוח, הם סוג של ניקוי מעומס מידע לא חיוני, והופך ליעיל יותר, ועוזר לאם להגיב לצרכי התינוק שלה.

יכול להיות שיש לך אף סתום

זרימת דם מוגברת, מתרחשת גם במעברי האף, ולכן, וורידי האף עשויים להיות מוגדלים מה שעלול לגרום לגודש באף ולאף סתום.. שפשוט לא יפסיק. גם נזלת בהריון, יכולה להימשך מספר שבועות. אכן, זה יכול להוביל לסיבוכים כמו סינוסיטיס או דלקות אוזניים, אבל גם ללא טיפול, בדרך כלל חולף כמה שבועות לאחר לידת התינוק.

נשים בהריון יכולות להניק כשהן שומעות תינוק בוכה

צליל הבכי של תינוקך, או של כל תינוק, יכול לשלוח אות למוח שלך שהגיע הזמן להתחיל להאכיל. תגובה זו ידועה מבחינה טכנית כ'רפלקס פליטת החלב'. אות שמיעתי זה, בעצם גורם לשחרור מהיר של אוקסיטוצין, אשר גורם לשחרר חלב מאוחסן.

מרכז הכובד שלך משתנה

ככל שהועבר שלך גדל, מרכז הכובד שלך נע קדימה, וייתכן שתבחיני ששיווי המשקל שלך משתנה. נוסיף לזה את הורמון 'רלקסין' שעובד שעות נוספות כדי לשחרר את הרצועות והמפרקים שלך ללידה, ונקבל השפעה משמעותית יותר מסתם שיווי המשקל שלך: היציבה וההליכה שלך יכולים גם הם להשתנות. היזהרי במיוחד בעת ביצוע תרגילים, נעלי נעליים שטוחות והשתמשי במעקות יד במידת האפשר.

את הופכת לגמישה יותר 

במהלך ההריון, ההורמון המשתחרר כדי לעזור לרצועות האגן שלך להתרופף, להכין את האגן שלך לצירים וללידה, משפיע למעשה על כל הרצועות בגופך. וכמו שהוא משפיע על כפות הרגליים כמוזכר לעיל, הוא משפיע על הגמישות שלך. אבל היא גם משאירה אותם פגיעים יותר לפציעות ולכאבים. אל תגזים ותנקוט בצעדים כדי להגן על הרצועות שלך על ידי ביצוע תרגילים בטוחים להריון.

הקמטים שלך יכולים להתמלא

מכיוון שהעור שלך שומר על לחות רבה יותר במהלך ההיריון, לעתים קרובות הוא מתנפח, וכתוצאה מכך, יכול להיות שהעור יהיה חלק יותר ויעלים את הקמטים שכבר יש.. ותורם לאותו זוהר הריון. אך באותה מידה, אותה לחות יכולה להיות גם חסרון, יותר מדי לחות עלולה לגרום לרגליים ולקרסוליים להתנפח.

קושי בנשימה

כשהרחם ממשיכה לגדול, היא יכולה ללחוץ על הסרעפת, מה שמקשה על הריאות שלך להתרחב לנשימה מלאה. לחץ מוגבר זה, עלול לגרום לך להרגיש קצת קוצר נשימה, ולגרום לנשימה רדודה יותר. ובניגוד למה שחשבת שלקראת סוף ההריון אתה אמורה כמעט לא לנשום.. ההיפך הוא הנכון! הלחץ על הריאות והסרעפת יקטן במהלך השבועות האחרונים של ההריון, ככל שהעובר יגיע למצב של לידה על ידי התמקמות באגן, ופחות כלפי מעלה לכיוון הריאות.

את עלולה לפתח צרבת

את יכולה להאשים (שוב..) את הכל בגלל ההורמונים. בדיוק כפי שהם מרפים את הרצועות באגן שלך כדי להתכונן ללידה, הם יכולים גם להרפות את השסתום בכניסה לקיבה. וכששסתום זה אינו נסגר כפי שהוא צריך, חומצת הקיבה עלולה לנוע אל הוושט ולגרום לאי נוחות, הידועה גם בשם צרבת.  יותר ממחצית מכלל הנשים בהריון חוות צרבת, גם אם מעולם לא סבלו ממנה.

העור שלך יכול להיות רגיש לשמש

במהלך ההריון, העור שלך יכול להיות רגיש יותר, וזה כולל גם לשמש. הורמונים הם הגורם לכך, והרגישות המוגברת עלולה לגרום לך להיות רגישה יותר לכוויות שמש או שיזוף. לא רק זה, אלא שקרני ה-UV של השמש יכולות אפילו לפרק את החומצה הפולית בגופך, ובכך להגביר את הסיכון למומים מולדים. את לא צריכה להימנע לחלוטין מהשמש, אבל לעשות בחירות נבונות לגבי חשיפה לשמש ולהשתמש באמצעי זהירות לפי הצורך.

את שורפת יותר קלוריות

נתון משמח במיוחד, במהלך ההריון חילוף החומרים שלך עולה כדי לענות על הדרישות של העובר הגדל. למעשה, נשים בהריון נוטות לשרוף בערך פי שניים יותר קלוריות מהרגיל, מכיוון שהריון הוא אחד מהמעשים הכי "מסיימי אנרגיה" שיש. הריון דוחף את הגבולות של מה שגוף האדם יכול לעשות במובנים רבים, כולל כמות האנרגיה שאנו יכולים להוציא. מחקר אחד מצא שכמות האנרגיה המושקעת, או הקלוריות הנשרפות בהריון,דומה לזו של ספורטאי. אולי את לא רצה שום מרתון, אבל הגוף שלך צריך לפצות על הצרכים הנוספים של העובר הגדל. הגוף שלך לא רק מקיים אותך, אלא מצמיח חיים חדשים לגמרי וזה דורש אנרגיה נוספת. איגוד ההריון האמריקאי ממליץ להגדיל את התזונה בכ- 300 קלוריות ביום, כדי לפצות על הדרישות הללו.

בינינו.. ידעת שהריון מגיע עם כמה תופעות לוואי פרועות ונפלאות, אבל לא ידעת שיש כל כך הרבה.

לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה לנשים למניעת הפסקות היריון: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל  kalina@htv.co.il

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי תאהבי גם את זה

אנחנו כאן לעזור לך!.

בצורה הכי נעימה

דילוג לתוכן