"אנחנו נשואים בסך הכל שנתיים, אבל כבר הורים לארבעה בנים – מתוכם שלישיה זהה"

מה עושה זוג הורים שמגלה שההריון הוא לא של עובר אחד – אלא של שלושה? ועוד בשליה אחת, אירוע נדיר, ועם פוטנציאל לסיבוכים? הוא מקבל שלושה תינוקות בריאים במתנה

אלי וליאורה שקט עמדו בפגייה של בית החולים הדסה הר הצופים, כשעיניהם מלאות דמעות. מול עיניהם שכבו שלושת ילדיהם שזה עתה נולדו – שלישיה זהה לחלוטין, שגדלה והתפתחה בשליה אחת בלבד.

הריון של שלישיה זהה הוא הריון נדיר מאד, נדיר כל כך, עד שהרופאים אמרו לבני הזוג שאין אפילו סטטיסטיקות מהימנות לגבי הסיכויים של הריון כזה להגיע לסיומו הטוב. כאשר התגלה טבעו של ההריון, הרופאים כולם המליצו לבני הזוג לבצע דילול של מספר העוברים, בשל הסיכונים הרבים הנלווים להריון שכזה. הריון של שלישיה זהה עלול להיגמר במומים חמורים אצל שלושת הילדים, וגם במוות, אך אלי וליאורה התעלמו מעצת הרופאים, והחליטו להמשיך את ההריון כפי שהוא.

"הקב"ה עזר לנו", אומרת ליאורה. "זכינו בשלושה בנים יפהפיים, מתוקים ובעיקר – בריאים".

הרופאים היו מודאגים

אלי וליאורה הם זוג דתי, בני 25, ממעלה אדומים. כאשר הגיעו לבדיקת האולטרסאונד הראשונה, התבשרו כי הם עומדים להית הורים לתאומים. בבדיקה השניה, כבר זיהו גם את העובר השלישי, ואת העובדה כי שלושתם גדלים בשליה אחת בלבד. הרופאים היו מודאגים מאד מן המצב הנדיר הזה. כולם, כאמור, המליצו על הפלה או על דילול, אבל אלי וליאורה ידעו בבירור שהם לא מוותרים על אף אחד מן התינוקות, שהם בוחרים בשמחה ובחיים.

ההריון היה קשה ומורכב במיוחד. במהלך 34 השבועות שבהם היתה ליאורה בהריון, היא הספיקה לעבור כ-100 בדיקות אולטרסאונד, ולפגוש עשרות רופאים, ביניהם רופאים בכירים, מנהלי מחלקות ועוד. ד"ר חגי אמסלם מבית החולים הדסה הר הצופים הוא הרופא שליווה אותם לאורך כל הדרך, ונטע בהם תקווה.

אלי וליאורה צלחו את כל המהמורות, ולבסוף ילדה ליאור בניתוח קיסרי שלושה בנים, כולם בריאים ושלמים, ובמשקל של כקילו וחצי כל אחד. חמישה רופאים, ביניהם ד"ר אמסלם, עמלו על הניתוח המורכב. כעת, התינוקות נמצאים בפגייה, עד אשר יגיעו למשקל המתאים על מנת להשתחרר, לעבור ברית מילה ולהגיע הביתה, אל הוריהם המאושרים.

אלי מספר בהתרגשות: "זו חוויה מיוחדת, נדירה ומדהימה. אנחנו לא מאמינים לאושר שנפל בחלקנו. אנחנו נשואים בסך הכל שנתיים, אבל כבר הורים לארבעה בנים. היו סיבוכים בהריון, היו טיפולים קשים, אבל בחרנו להישאר שמחים לאורך כל הדרך, להישאר עם אמונה חזקה בהשם. המסר שלנו לזוגות אחרים הוא שתמיד יש סיכוי. אני רוצה להגיד לזוגות שמתלבטים: אל תמהרו לוותר על הילד שלכם, אל תוותרו על חיים".

שלושת התינוקות, כמובן, זהים זה לזה לחלוטין. אלי וליאורה מתחילים להתכונן לחיים מחוץ לבית החולים, מה שכולל רכישה של בגדים, מזון לתינוקות, חיתולים ועוד, והכל – כפול שלש. "שלושה תינוקות צורכים 10,000 חיתולים בשנת החיים הראשונה שלהם", צוחק אלי. העבודה הקשה רק מתחילה עכשיו.

"אירוע נדיר ביותר"

הריון של שלישיה אשר נוצרה באופן טבעי – כלומר, לא כתוצאה מטיפולי פוריות, הוא נדיר מאד. הסיכוי להיווצרות של שלישיה עומד על אחד ל-6400. הסיכוי ללדת שלישיה כזו כשכולם חיים ובריאים, קטן עוד הרבה יותר. שלישיה כזו נוצרת מביצית אחת של האם, אשר הופרתה, התחלקה לשני עוברים, ואחד מהם התחלק פעם נוספת, כך שמאותה ביצית נוצרו 3 עוברים זהים לחלוטין.

שלושת התינוקות של משפחת שקד ניזונו מאותה שליה, וחלקו כלי דם אשר היו משותפים לשלושתם, אף שכל אחד מהם התפתח בשק מי שפיר משלו. בהריון כזה קיימים סיבוכים אפשריים רבים, כאשר השכיח שבהם הוא העברת דם בין העוברים, כך שעובר אחד מקבל יותר מידי דם, נעשה גדול מידי ומפתח בעיות לב ובעיות אחרות, ואילו עובר אחר נותר קטן מידי ואנמי. ישנה גם סכנה של לידה מוקדמת. "זהו אירוע נדיר ביותר", מסבירה פרופסור דורית הוכנר, ראש המחלקה לנשים ויולדות בבית החולים הדסה הר הצופים. לא רק שההריון נוצר באופן טבעי, אלא הוא התקדם לשלב מתקדם מאד, וללא סיבוכים במהלכו".

חשוב לציין, כי אף שרופאים ממליצים לבצע דילול עוברים במקרה של הריון כזה. הרי שמכיוון ששלושת העוברים ניזונים מאותם כלי דם, ישנו סיכון גבוה שגם בדילול של עובר אחד, ייפגעו וימותו כל העוברים.

ליאורה, כאמור, עברה בדיקות רבות במהלך ההריון. כאשר בשבוע ה-34 להריונה התברר שאחד מן העוברים במצוקה, הוחלט לנתח מיד. ואכן, אותו עובר היה אנמי משום שהעביר דם לאחיו. הניתוח, שנערך בזמן, אפשר לשלושת התינוקות לצאת, בסיעתא דשמיא, כשהם בריאים ושלמים.

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו. לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר

אולי תאהבי גם את זה

הנס הפרטי של ליאל

"צריך לפרסם את הפעילות של מחלקת אמ"א של ארגון 'הידברות'. זה מפעל חסד שמציל חיים וחשוב שיכירו אותו וייעזרו בו. לדעתי, צריך שכל מי שהיה במצב שלי ושל אישתי, ידע, שפנייה ל'אמ"א'  משנה את החיים!

קרא עוד »

אנחנו כאן לעזור לך!.

בצורה הכי נעימה

דילוג לתוכן