"הבשורה נחתה עלינו בלי התרעה: ייתכן שהתינוק נדבק בווירוס הקשה"

כשהודיעה הרופאה לרחלי שהיא חולה במונו (CMV) היא גם אמרה באותו משפט שמכיוון שהיא בהריון, ייתכן שכדאי לסיים אותו, כי יש חשש שהעובר נדבק. כיום, כשרחלי חובקת את בתה בת הארבעה חודשים, היא נזכרת ונרעדת: "לא יאומן עד כמה שהיד קלה על ההדק". מרים סלומון

וירוס המונו ידוע כמחולל צרות רבות בהריון. אחת הבדיקות הראשונות בכל הריון היא איתור נוגדנים ל-CMV. אין תרופה כנגדו ואין חיסון מוקדם. רק תפילה. ומה קורה כשהווירוס מגיע לבקר בעיצומה של תקופת ההיריון? רחלי מאלעד, אם לשישה, חוזרת לימים הקשים ומספרת.

בשורה ללא הכנה

"האמת היא שלא הרגשתי כלום, בכלל לא ידעתי שאני חולה בווירוס", היא מפתיעה. "זה היה ביום שישי שגרתי, היום החופשי שלי מהעבודה. הייתי שקועה בהכנות ובבישולים לשבת, כשלפתע התקשרה אליי הרופאה. הופתעתי מאד מהטלפון שלה. הייתי בשבוע שמיני בהריון חדש ומלא תקווה, ובאותו שבוע ביקרתי לראשונה אצל רופאת הנשים. ביצעתי את בדיקות השגרה כלאחר יד, ולא חששתי מכלום. ברוך ה', כבר עברתי חמישה הריונות וחמש לידות, וכולם היו תקינים והתנהלו 'לפי הספר'. את בדיקות האולטרה סאונד הנחוצות תמיד עשיתי כמו כולן, כמו גם בדיקות דם ואפילו סקירת מערכות אחת. לא טרחתי לעשות את כל שלל הבדיקות שהציעו הרופאים, בפרט שידעתי שרבות מהן מסכנות את העובר ולא תורמות מאומה להמשך  ההיריון. בחסדי ה', מעולם לא נזקקתי לבדיקות נוספות. ידענו שכל עוד אני עושה את ההשתדלות שלי, אין צורך 'לחפש בעיות' ולהרבות דאגות מיותרות. הוספתי גם תפילות לעובר בריא ושלם, וכך עברנו את תשעת החודשים בבריאות וברוגע. לו רק ידעתי להעריך את אותם הריונות שלווים…

(צילום: shutterstock)

"הפעם הבהילה אותי הרופאה כשהתקשרה אלי בבוקרו של ערב שבת. 'גברת רחל', כך היא אמרה לי ביובש, 'כעת הגיעו התוצאות של הבדיקות שלך, ואני רואה שהן לא תקינות. בדיקות הדם מראות שיש לך כעת את הווירוס CMV – מונו, ואני חייבת לומר לך כי ישנם ארבעים אחוזים שהווירוס עובר גם לעובר. אם העובר נפגע מהווירוס – עלולות להיות לכך השלכות קשות על בריאותו: מומים מולדים כמו חירשות או עיוורון ופגיעה בהתפתחות התקינה שלו. שימי לב, גברת רחל, לפי החוק עליי ליידע אותך שיש הורים הבוחרים בשלב זה לסיים את ההיריון'".

כך היא אמרה לך בשיחה טלפונית? הרי לא מודיעים בשורות כאלו ללא הכנה…

"נכון. המילים שלה נפלו עליי כמו צרורות אבנים. כמו מטח יריות. לא ידעתי מאיפה זה בא לי. בקושי עיכלתי שאני בהיריון, הרגע רק עשיתי בדיקות ראשונות, וכבר היא מנחיתה עליי משפטים מבהילים בזה אחר זה, ללא שום אתנחתא ובלי הכנה מתאימה. הסתחררתי כולי, המומה.

"בעלי היה באותה שעה בבית ושם לב שמשהו בשיחה לא מתנהל כרגיל. הוא שאל אותי מבוהל: 'מי שם על הקו? מה קרה? מה אמרו לך?' ביקשתי מהרופאה להמתין, וסיפרתי לו את דבריה בבלבול גדול. גם הוא נדהם, אבל התעשת מיד: 'תשאלי אותה אם אפשר לדעת אם העובר נפגע או לא'.

"שאלתי והרופאה אמרה בכנות: 'אי אפשר לדעת בדיוק מה מצבו של העובר. יש בדיקות מסוימות שנותנות השערות כלשהן, אבל רק אחרי הלידה תדעו בוודאות מה מצבו של התינוק. התוצאות אינן חד משמעיות, וייתכן שבסוף כן יהיה לכם ילד בריא. אך ייתכן גם שלא. לכן אני חוזרת ומזכירה כי לפי החוק אתם יכולים לבחור בהפסקת הריון'. הפשטות הזו, בה היא הזכירה במשפט אחד ילד בריא לצד הפסקת הריון, החרידה אותי.

"'תשאלי אותה אם יש מה לעשות עכשיו', ביקש עוד בעלי בקור רוח בלתי אופייני. 'האם נוכל לעזור לתינוק עם הידיעה המוקדמת הזו?'.

"טוב, לרופאה לא הייתה תשובה חוץ מלחזור על אותן מילים מצמררות: 'אין מה לעזור כעת לעובר. זהו המצב והווירוס כבר קיים בדם. כפי שאמרתי, אתם יכולים רק להחליט אם ברצונכם לבצע הפסקת הריון…'. בקושי הצלחתי לחשוב, בטח שלא לענות. אבל למזלי, בעלי התאושש לפניי: 'אם זו האפשרות היחידה, אצלנו היא לא אפשרות. נתייעץ עם הרב ונראה מה לעשות'.

"'אני משאירה לך במשרד הפניות לבדיקות דחופות בבילינסון'. הודיעה הרופאה בטון מלחיץ. 'שם הם יוכלו לשער אם התינוק נדבק בווירוס או לא. תזדרזי לקחת את ההפניות ותלכי למרפאת הריון בסיכון'.

"סוף סוף הסתיימה השיחה. הייתי כולי בהלם מההודעה המבהילה שנחתה עליי בטלפון ללא הכנה. דבר אחד ידעתי בלב שלם: הפלה לא באה כעת בחשבון. אך מה יהיה הלאה? לא ידעתי".

(צילום: shutterstock)

דאגות ופחדים

איזו תחושה קשה. בוודאי לא יכולת להמשיך בהכנות לשבת.

"ברגע הראשון באמת הרגשתי חסרת אונים וחסרת כוח", מודה רחלי, "אך יחד עם בעלי חשבתי מה עלינו לעשות, והחלטנו לפנות לרבי חיים קנייבסקי שליט"א. הרי מדובר בשאלה של פיקוח נפש. רצינו לשמוע דעה של גדול בישראל, וחלילה לא לעשות צעדים שגויים שעלולים להתחרט עליהם כל החיים. לעת עתה הבנו שאין מה לעשות. לפי דברי הרופאה – הכל השערות וחששות, אין שום דרך להציל ולעזור, וגם לא מדובר בסכנת חיים. חוץ מתפילות – אין עוד מה להועיל. אם כך, מה הטעם לרוץ לקופת חולים לקחת את ההפניות? החלטנו כי חבל להפר את אווירת השבת. בכוחות משותפים המשכנו בהכנות לשבת והתאמצנו להתגבר על כל הדאגות.

"השבת חלפה ועדיין לא מיהרתי לקופת חולים לקחת את ההפניות. רצינו קודם כל לקבל ברכה מהרב ולשמוע את הנחיותיו. במשך השבועיים הבאים ניסיתי שוב ושוב להתקשר לרבנית קולדצקי כדי לקבוע תור לרב. הקו היה תפוס כל ערב מחדש, אבל אני לא התייאשתי. ידעתי שאני חייבת להיכנס אל הרב ולהתייעץ.

"בינתיים המחשבות הדאוגות לא פסקו לרגע. מה יש לתינוק שלי? מה זה הווירוס הזה? האם יהיה לנו, חלילה ילד פגוע? מי יודע מה יש לו, לתינוק? נכון, אנו לא רוצים חלילה לעשות הפלה כי זה אסור, ונקבל אותו בכל מקרה, אולם פחדנו כל כך… כמו כולן, גם אני שמעתי אי אלו סיפורים על הווירוס הנורא שעובר לעובר וגורם לו לחרשות או למומים אחרים, ה' ישמור. הרי זה הסיוט הידוע של נשים בהריון ותמיד בודקים אם האימא מחוסנת ממנו. והנה, אני עצמי נדבקתי, ומי יודע מה קורה כעת לעובר שלי.

"לא סיפרתי לאף אחד על ההיריון. כל השמחה וההתרגשות הטבעיים לקראת הרחבת המשפחה – נעלמו ואינם. הייתי עצובה ומפוחדת, ואפילו לא רציתי לשמוע ברכות מזל טוב. משפטיה הנחרצים של הרופאה הדהדו במוחי שוב ושוב ולא נתנו לי מנוח. היו אלו ימים קשים ומייסרים".

רק לאחר שבועיים כאלו, הצליחה רחלי לקבוע תור לכניסה אל הרב קנייבסקי. בגלל עומס הפונות, היא ידעה שיהיו לה שמונה דקות בדיוק כדי לשטוח את שאלתה בפני הרבנית, ובהתרגשות גדולה תכננה כיצד לשאול את שאלתה בצורה הנכונה ביותר.

ספרי לנו, כיצד נראתה הפגישה עם הרבנית?

"באותו יום יצאתי מוקדם ממקום עבודתי באלעד ונסעתי לבני ברק", משחזרת רחלי. "כשהגיע תורי נכנסתי אל הרבנית ואמרתי לה במשפט מתומצת ומנוסח: 'יש לי חמישה ילדים ברוך ה'. עכשיו אני בתחילת הריון, ואמרו לי שיש לי וירוס CMV בדם, מה עלי לעשות?'. הרבנית הצדיקה אמרה מיד: 'זה שום דבר הווירוס הזה! להרבה נשים יש כמוהו, והכול בסדר', היא הכריזה כך בקול רם ובטוח ואני כמעט לא האמנתי. 'הרבנית, זה לא סתם וירוס, זה וירוס של מונו. וירוס C.M.V.', הדגשתי. חששתי שאולי היא לא שמעה טוב. אבל הרבנית לא התבלבלה. 'יש לך תינוק בריא' היא אמרה נחרצות, ואני התרגשתי. 'הקב"ה רק רוצה שנתחזק'.

"'במה להתחזק?' שאלתי אותה.  

"הרבנית הביאה לי דף ובו רשימת קבלות מהרב. היא המליצה לי לקבל שבת עשר דקות מוקדם יותר, להוסיף תפילה קבועה ביום – אם אני מתפללת תפילה אחת – להתפלל מעכשיו שתי תפילות. אם מתפללת שתי תפילות – להתפלל כעת שלוש, ובהדלקת נרות בערב שבת להתפלל עשר דקות על ההיריון, על הבריאות ועל כל הילדים. היא הוסיפה ואמרה גם שבעלי ילמד שתי הלכות שבת בשולחן שבת והביאה לי קונטרס של פרקי תהלים לתפילה בהריון עם תפילות מיוחדות נוספות, כמו גם דף עם התפילה של החזון איש זצ"ל להצלחה בחינוך הילדים. היא חזרה ואמרה לי לא לפחד מדברי הרופאים ולא להקשיב להם, כי התינוק שלי בריא. שאלתי אותה אם ללכת למרפאה של הריון בסיכון, אך הרבנית אמרה בהחלטיות: 'שום דבר. רק להתפלל ולפנות אליו'".

דברי הרבנית הרגיעו אותך?

"וודאי. שמחתי מאד לשמע דבריה הפסקניים. בבת אחת השתחררתי מכל הפחדים והלחצים של הימים האחרונים. הרבנית יצאה לרגע וחזרה עם סוכריות טופי כמספר ילדיי, הכניסה אותן לשקית עם דפי התפילות, בירכה אותי שכל ילדיי יהיו צדיקים, והוסיפה: 'תבואי לכאן בחודש תשיעי ואתן לך ריבת אתרוגים של הרב, סגולה

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

אמונה והקלה

"נרגשת כולי מיהרתי להתקשר לבעלי ובישרתי לו כי הרבנית אמרה שהכל בסדר ולא צריך שום הפניות אלא רק קבלות להתחזקות רוחנית. בעלי שמח לשמוע זאת, ומיד נרגע אף הוא. באמונת החכמים העזה שלו הוא הודיע לי: 'אם כך, באמת אין צורך ללכת לקחת את ההפניות. הן יכולות לנוח במשרד הקופה עוד כמה חודשים…'. צחקנו יחד, ואבן נגולה מעל ליבנו. קיבלנו על עצמנו את הקבלות שהרבנית ציינה, התפללנו המון, והתחזקנו יחד באמונה ובביטחון". 

ומה עשית כשהגיע התור שלך לרופאת הנשים?

"ידעתי שעליי ללכת למעקב הריון, אך הרגשתי שאיני יכולה לחזור לאותה רופאה. היא הודיעה לי על הווירוס בצורה כל כך בוטה ולא נעימה, שהעדפתי להחליף רופאה. כשבאתי לרופאה השנייה היא עיינה בתיק הרפואי שלי וציינה: 'בבדיקות הדם כתוב שיש לך וירוס CMV. מה עשית לגבי זה? הלכת לבלינסון?'.

"התחזקתי ברוחי ואמרתי לה ברוגע: 'התייעצתי עם רבנית והיא אמרה לי שאין צורך, והתינוק בעזרת ה' בריא ושלם'. היא התפלאה על דברי, ואמרה: 'שלא תחשבי, במרפאת הריון בסיכון הם לא רק משכנעים לעשות הפלה, אולי הם יוכלו גם לכוון אותך מה לעשות'. אך אני כבר ידעתי שאין באמת מה לעשות, והשבתי: 'זה לא משנה. אם הרבנית אמרה שהכל בסדר, אני סומכת עליה'.

"היא הבינה שאינני רוצה ללכת לבלינסון, ורשמה בתיק שלי בהדגשה: 'הסברתי לה על הווירוס אך היא התייעצה עם רבנית ולא רוצה ללכת למרפאת הריון בסיכון'. ראיתי שהיא מבקשת להסיר מעליה אחריות, ולא היה אכפת לי. העיקר שלא תלחץ עליי ולא תלחיץ אותי. היא הדפיסה לי מחדש ערימת הפניות לבדיקות שונות בבלינסון ודחפה לי אותן ליד. לא התייחסתי לכך. יצאתי ממנה וזרקתי אותן הישר לפח…

"הסיטואציה חזרה על עצמה בכל שאר הביקורים שלי: הרופאה מציעה לי ללכת לבלינסון, מדפיסה לי הפניות ותוחבת לידי. אני יוצאת ומשליכה אותן לפח בלי להניד עפעף. כך במשך כל חודשי ההיריון, לחץ מתון וקבוע, ואני מתעלמת ומתחזקת באמונה. גם בבדיקות הדם הבאות עדיין ראו את הווירוס בדם, וההמלצות לבדיקות שוב נשנו באוזניי, אך אני לא נבהלתי עוד. הרי הרבנית הבטיחה, היא אמרה שכל אלו הם איתותים מהקב"ה, ומה לי לדאוג מדברי הרופאים?".

איזה חוסן, באמת לא רגיל. ובכל הזמן הזה היית עם המונו? ולא הרגשת כל חולשה?

"לא הרגשתי את הווירוס, ברוך ה', אך הוא היה… רק אחרי שלושה חודשים יצאו בדיקות הדם נקיות, וגם אז הרופאה לא נרגעה, והמשיכה להתריע בפניי כי זהו הריון בסיכון. כשהגעתי אליה בסוף חודש תשיעי, היא סגרה את התיק הרפואי ואמרה: 'אני מבינה שאת לא עושה כלום בעניין הווירוס, אז אני רק מציינת את החלטתך בתיק'.

"מעניין לספר כי חודשי ההיריון הפעם היו לי קשים יותר מבחינה פיזית מכל ההריונות הקודמים. היו לי כאבים חזקים בצלעות, ללא כל סיבה רפואית. וכאילו חשתי שאם נגזרה עלי הגזירה – הקב"ה המיר אותה בסבל זמני וחולף".

הבשורה הטובה

"כשהגיע זמן הלידה, חשתי במוחש את עזרתו של הקב"ה: הכל התנהל במהירות ובקלות מדהימה. הרופאים כמובן שאלו וחקרו מה עשיתי בעניין וירוס ה-CMV, והתפלאו שלא עשינו כלום. אך זה כבר לא היה אכפת לי. ברוך ה' התינוקת יצאה בריאה ושלמה, צורחת במלוא גרונה וממלאת אותנו בהודאת אין קץ לבורא עולם. עוד לא הייתה לי לידה קלה כל כך, ממש כפי שהרבנית בירכה אותי באותו ביקור. אם נותר בי עוד מתח קל לקראת בדיקת השמיעה – הרי שהקטנטונת עברה אותה בהצלחה, והרופא חזר וציין כי הילדה בריאה לחלוטין.

"כשלקחתי אותה לביקור בטיפת חלב בפעם הראשונה, ביררה האחות בלחץ על הווירוס שהיה לי בהריון, אך אני כבר לא חששתי: 'זה לא רלוונטי', אמרתי לה. האחות בדקה את השמיעה של התינוקת, ציינה שהכל כשורה ואף התלהבה לגלות שהקטנה משמיעה קולות והגאים".

וודאי התרגשת מאד…

"כמובן. חזרתי הביתה בהתרגשות, החזקתי את בתי חני תחי' בידי, ואמרתי לקב"ה: 'אתה הבאת לי ילדה בריאה, ואני אספר על הנס הזה לכל מי שירצה לעשות הפלה'. ואכן, יצרתי קשר עם מחלקת אמ"א בהידברות, וביקשתי לספר את סיפורי.

"כיום חני הקטנה כבר בת ארבעה חודשים, מתפתחת להפליא, חייכנית ומתוקה, ואני לא יכולה לחשוב על אותה הצעה מחרידה ששטחה בפני הרופאה באותה שיחה אומללה. מה היה קורה אם בעלי לא היה בשטח ולא היה מחזק אותי כנגד דבריה? ואם חלילה היינו חלשים יותר ואיתנים פחות באמונתנו? מי יודע כמה תינוקות עומדים בפני סכנת חיים כזו, רק בגלל השם הנורא שיצא לווירוס ה-CMV? אומנם נראה שלא תמיד מסתיימים הסיפורים בהפי אנד כזה, אך עדיין – אין מדובר במאה אחוזי פגיעה, וישנם שישים אחוזים לתינוק בריא ושלם. איך אפשר להמליץ בפזיזות כזו על הפסקת הריון? הכול בידי שמיים, ובאופן אישי, רק אמונת חכמים הצילה אותי ועזרה לי להיות רגועה במשך כל חודשי ההיריון".

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו. לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה:

טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר

אולי תאהבי גם את זה

הנס הפרטי של ליאל

"צריך לפרסם את הפעילות של מחלקת אמ"א של ארגון 'הידברות'. זה מפעל חסד שמציל חיים וחשוב שיכירו אותו וייעזרו בו. לדעתי, צריך שכל מי שהיה במצב שלי ושל אישתי, ידע, שפנייה ל'אמ"א'  משנה את החיים!

קרא עוד »

אנחנו כאן לעזור לך!.

בצורה הכי נעימה

דילוג לתוכן