"עשיתי הפלה אחת בעבר. לא מוכנה לחזור יותר לעולם על אותה טעות"

לפני מספר שבועות ילדה ר' מהדרום את בתה הבכורה. אחרי שביצעה הפלה אחת, בהריון השני גמלה בליבה ההחלטה: "לא אחזור על אותה הטעות". קראו את סיפורה המרגש. אתי דור-נחום

סיפורה המרגש של ר', צעירה בשנות ה- 20 לחייה, מדרום הארץ. אחרי שביצעה הפלה אחת, שקלה לעשות הפלה נוספת, אבל אז הגיעה התפנית בעלילה. ר' החליטה שעל ההיריון השני היא שומרת על אף כל ההתנגדויות שנאלצה להדוף. לפני מספר שבועות, בשעה טובה, נולדה לה תינוקת. "אני אם חד הורית, ואני גאה בעצמי שלא ויתרתי על ההיריון ועל הילדה, למרות הלחצים שהופעלו עליי מהסביבה, ולמרות הסטיגמה שיש על אם חד הורית. אומנם לא פשוט להתמודד, אבל החלטתי להסתכל לעצמי במראה ולומר: 'את ההיריון הזה את שומרת'. רק אישה שעשתה הפלה יזומה יודעת מה עובר עליה אחר-כך. בפרט עכשיו, כשיש לי ילדה, ואני יכולה לראות אותה באופן מוחשי, זה מעורר בי תהיות: 'מה היה יכול להיות עם העובר שלא זכה לחיות?'

"להיות אימא זה אומר לחיות חיים עם משמעות אמיתית. חיים שלא מסתכמים בהנאות, בילויים או קניות אלא בהענקה אמיתית. החיים משתנים מהקצה לקצה – ולטובה. יש לך למה לקום בבוקר, יש לך סיבה לחייך, יש לי למי לתת ולהעניק. אומנם לא חלמתי שאהיה אימא בגיל כל כך צעיר יחסית, אבל הנה זה קרה לי. קבלתי מתנה מהבורא, אני מרגישה שיש שהייתה לי הזכות ללדת. כמו שהתינוקת הקטנטנה שלי עושה את צעדיה הראשונים בעולם – כך אני עושה את צעדיי הראשונים כאימא. שתינו גדלות יחד". 

הבחור, עימו היתה ר' בקשר, הציב בפניה אולטימטום: אני או העובר. "עמדתי בפני בחירה בינו לבין העובר, ובחרתי באפשרות השנייה. אמרתי לו שאין סיכוי שאני מוותרת על העובר, והוא באמת עזב – זה לא היה סתם איום. אין ספק שהיה לי קשה להתמודד עם הפרידה, בפרט כשהייתי הרה. עברתי את התהליך די לבד. לא היה בן זוג תומך שהתלהב לראות את תמונות העובר בבדיקות אולטרסאונד. הסתייעתי הרבה בדמויות אימהיות שהקיפו אותי – אימא שלי, אחיותיי ועובדות הנפלאות ממחלקת אמ"א של ארגון הידברות. הן היו לא רק אוזן קשבת אלא גם כתובת אמיתית לכל מצוקה או קושי שהתעורר. במהלך ההיריון פניתי והסתייעתי בנושאים שונים, והרגיע אותי לדעת שיש מי ששומע, מכוון, מלווה ומסייע.

"באותם רגעים קשים, כאשר אישה שוקלת לבצע הפלה יזומה, היא לא ממש חושבת על ההשלכות. היא גם לא ממש מבינה מה היא עושה. היא מונעת מחרדה, מהפחד מהלא נודע. ברגע שיש לך אוזן קשבת ודמויות כמו הבנות של מחלקת אמ"א את מבינה שהשד לא כזה נורא, והכל יכול להסתדר על הצד הטוב ביותר".

"איך תביאי ילד לעולם כשאת חד הורית? מה יהיה על הילד? איך תגדלי אותו לבד?"   

לר' הייתה התמודדות נוספת: "היו אנשים שכל הזמן הטיחו בי: 'איך תביאי ילד לעולם כשאת חד הורית? מה יהיה על הילד? איך תגדלי אותו לבד? ומי יתחתן איתך אחר-כך?' עם כל הפתיחות שיש היום, עדיין קיימת סטיגמה שלילית על אימהות חד הוריות. החלטתי שאני לא נותנת לדעה של מישהו אחר לנהל את חיי, ולקבוע אם אביא את הילד לעולם. ב"ה אני מאמינה שעוד אקים משפחה, והנוכחות של הילדה בוודאי לא תפריע, אדרבה זה רק יועיל ויוסיף. כיום אין מאושרת ממני, הלב שלי מלא באהבה – אני אימא וזה דבר גדול".

הרבנית נעמי כהן, מסייעת בליווי נשים הרות מטעם מחלקת אמ"א, ליוותה את ר' בכל התהליך: "הכרתי את ר' בהפרשת חלה שערכתי בבית בו היא נכחה. היא פנתה אליי ושיתפה אותי ברצון שלה לבצע הפלה. אחרי ששוחחנו, התברר שהבחור לא מעוניין, אך היא רוצה להשאיר את ההריון, וחוששת לעבור את התהליך לבדה. ברגע שהיא הבינה שמחלקת אמ"א עומדת מאחוריה ונותנת לה גב כלכלי, ולמעשה סיוע בכל תחום לו תזדקק – היא נרגעה. הלחץ שלה ירד והיא יכלה להתחיל לחשוב בבהירות. עברנו את ההיריון יחד, ובכל מצוקה עשינו הכל כדי להיות שם עבורה. ב"ה כשהיא ילדה – הרגשתי שהנה, גם לי התווספה עוד ילדה לעולם. זאת תחושה עילאית ללוות אישה הרה, ולדעת שבעצם הנוכחות והתמיכה שלך היה לך חלק בהחלטה שלה להשאיר את העובר. תחושת הבדידות של האישה יכולה להכריע אותה, ואנחנו כאן כדי שהיא תדע שיש סביבה ומאחוריה צוות שלם של נשים שדואגות לה ולעובר". 

נעמי מלווה נשים שפונות למחלקת אמ"א מזה מספר שנים: "יש לי כבר שמונה ילדים מהמחלקה הקדושה הזו", היא צוחקת, "כל ילד שנולד זה עולם ומלואו, לכן אני מסופקת. לצערי היה מקרה שהתקשרתי לאימא דקות אחדות אחרי שיצאה מהפלה, והקול שלה היה שבור. היא קלטה מה היא עשתה, ופרצה בבכי. היא לא היחידה. כשאני אומרת את המסר הזה לנשים הוא לא נועד להפחיד אותן, הוא נועד לאפשר להם לחשוב היטב על צעד בלתי הפיך שהן הולכות לעשות, צעד שיש לו השלכות לכל החיים. אני מכירה נשים שבמשך שנים על גבי נשים מייסרות את עצמן על הפלה יזומה שביצעו. אין להן מנוחה נפשית. בהרבה מקרים הן מבינות שאם הייתה להן עזרה או אוזן קשבת – הדברים היו נראים אחרת. למעשה זה מה שמחלקת אמ"א עושה – היא מציגה אלטרנטיבה לאם לעתיד, נשות המחלקה מראות לה שיכול להיות אחרת. שאם היא תזדקק לסיוע בכל תחום מכלכלי ועד בכלל – היא תקבל. ב"ה תמיד יש מענה והקב"ה עוזר לכולם. הרבה אימהות חד הוריות מוטרדות מהפרנסה – בסוף הן רואות שהילד הביא את הברכה, והילד לא לוקח מהוריו, אלא מביא איתו כסף. מי שחושב שהוא מגדל את הילדים, אז על זה נאמר שהילדים בצעם מגדילים אותנו – בכל דבר יש השגחה עליונה, בוודאי ובוודאי בכל נשמה שיורדת לעולם".     

מחלקת אמ"א (אמא מצילה אותי) של ארגון הידברות עוסקת בסיוע למניעת הפלות. למעשה זוהי עבודה של הצלת חיים ונפש – נפש האישה וחיי העובר. המחלקה מקדשת את החיים, ומטרתה היא למנוע מצבים שבהם האם מחליטה להפסיק את החיים של התינוק שלה. החזון של המחלקה הוא להביא בסיעתא דשמיא לידיעה ולהבנה את חומרת ההפלה, למנוע כל הפלה ולהעניק הצלת חיים ונפש. וכמובן, על ידי כך – לקדש שמו יתברך ברוב עם ועולם. ב"ה עד כה, מאז הקמתה, לפני כ-5 שנים, מעל 4,000 נשים פנו והסתייעו במחלקת אמ"א. 

שוקלת הפלה? מכיר/ה מישהי שנמצאת על פרשת דרכים?

אמא יקרה, אנחנו כאן, במחלקת אמ"א של הידברות, כדי לעזור לך. העניקי לילדך הזדמנות נוספת, אל תתני לו לסיים את חייו.

לפניות אל מחלקת אמ"א – סיוע, ייעוץ והכוונה חינם לנשים למניעת הפסקות הריון והפלה: טל' 073-2221333, נייד 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר

אולי תאהבי גם את זה

הנס הפרטי של ליאל

"צריך לפרסם את הפעילות של מחלקת אמ"א של ארגון 'הידברות'. זה מפעל חסד שמציל חיים וחשוב שיכירו אותו וייעזרו בו. לדעתי, צריך שכל מי שהיה במצב שלי ושל אישתי, ידע, שפנייה ל'אמ"א'  משנה את החיים!

קרא עוד »

אנחנו כאן לעזור לך!.

בצורה הכי נעימה

דילוג לתוכן